Medieträning
Westanders medieträning ger kunskap om både mediehantering och mediestrategi. Vårt starka fokus på praktisk träning framför kameran skapar trygghet för talespersonen. Det ska vara både utvecklande och roligt att bli medietränad hos Westander.
Vi har hjälpt hundratals företag och organisationer med medieträning, mediestrategi och kriskommunikation. Nedan finns några exempel på våra tjänster inom medierelationer. Våra medietränare skräddarsyr alltid upplägget utifrån era behov.
Medieträning i grupp
Individuell medieträning
Medieträningsabonnemang
Mediestrategi
Kritiska intervjuer
Budskapsworkshop
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom medieträning
Andreas är chef för enheten Westander Medierelationer och Kris. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist på Dagens Nyheter och Sveriges Radio.
– Framför ditt budskap. Det är din intervju lika mycket som det är journalistens, säger Andreas Rolfer Wrangö.Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Spekulera aldrig. Du behöver inte vara rädd för att svara ”jag vet inte”, säger Anders Wennerstrand.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Utbildning och skola. Tidigare har hon bland annat jobbat som biträdande presschef i Regeringskansliet.
– Tänk igenom målgruppen. Kom ihåg att det inte är journalisten du vill nå, säger Emma Stark.Erik är specialiserad på kriskommunikation. Tidigare har han varit generalsekreterare för Pliktrådet och ordförande för Sveriges förenade studentkårer.
– Undvik ”inga kommentarer”. Förklara i stället varför du inte kan svara, eller be att få återkomma, säger Erik Arroy Elvén.Julia ansvarar för Westanders tjänster inom presentationsteknik. Tidigare har hon bland annat arbetat som skådespelare på Dramaten och copywriter på Wenderfalck.
– Bli inte ett intervjuoffer. Se frågorna som inbjudningar att framföra det du tycker är viktigt, säger Julia Högberg.Kajsa är specialiserad på tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit kommunikationsansvarig på Friluftsfrämjandet.
– Visa vad du brinner för. Återkom gärna till ditt budskap flera gånger utan att upprepa det ordagrant, säger Kajsa Ljungberg.Sara ansvarar för Westanders specialistområde Hälsa och forskning. Tidigare har hon bland annat varit presskontakt på Swedbank och på Ungdomsstyrelsen.
– Ta kritik på allvar. Förminska inte problemet utan visa att ni förstår omvärldens upprördhet, säger Sara Arborén.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om intervjuer
Genom att långsiktigt bygga goda relationer med journalister blir ni en aktör som kontaktas av media nästa gång ert ämne är aktuellt.Bli en skicklig medietränare
Under en heldag ger vi dig konkreta verktyg och handfasta tips för hur du genomför effektiva och engagerande medieträningar med dina kollegor.Kriskommunikation
Vi hjälper er att förebygga och hantera mediekriser genom öppenhet och ansvarstagande. I en akut kris hjälper vi er att ta kontroll med egna initiativ.