Kriskommunikation
Kritisk medial granskning är bra för demokratin och samhället, men också för den verksamhet som granskas. Och med den ökade betydelsen av sociala medier blir priset allt högre för företag och organisationer som brister i samhällsansvar. Det gillar vi.
Vi hjälper er att förebygga och hantera mediekriser genom öppenhet och ansvarstagande. I en akut kris hjälper vi er att ta kontroll med egna initiativ, i stället för att lägga locket på och hoppas att krisen blåser över.
Krisplan
Akut krisstöd
Vad kostar akut krisstöd?
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom kriskommunikation
Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap och kriskommunikation. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Ta initiativet. Fall inte för frestelsen att försöka huka och vänta tills det blåser över, säger Birger Lycken.Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Prioritera tillgänglighet. Svara snabbt, kortfattat och tydligt på mediernas frågor, säger Anders Wennerstrand.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart mode och textil. Tidigare har hon arbetat som kommunikations- och miljöansvarig på Lövsta Stuteri.
– Uppmuntra ett öppet förhållningssätt till journalister. Respektera mediernas granskande uppdrag, säger Emma Rost.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Utbildning och skola. Tidigare har hon bland annat jobbat som biträdande presschef i Regeringskansliet.
– Förminska inte problemet. Visa i stället att ni förstår omvärldens upprördhet, säger Emma Stark.Erik är specialiserad på public affairs. Tidigare har han varit generalsekreterare för Pliktrådet och ordförande för Sveriges förenade studentkårer.
– Lägg alla kort på bordet. Lämna en så fullständig redovisning som möjligt, säger Erik Arroy Elvén.Kajsa är specialiserad på tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit kommunikationsansvarig på Friluftsfrämjandet.
– Håll kriskunskapen levande. Låt ledningen öva regelbundet, säger Kajsa Ljungberg.Monica ansvarar för Westanders specialistområde Digitalisering. Tidigare har hon bland annat arbetat med kommunikation för Socialdemokraterna och Unicef.
– Ta kritik på allvar. Genom att svara respektfullt kan ni förebygga förtroendekriser, säger Monica Reinebo.Sara ansvarar för Westanders specialistområde Hälsa och forskning. Tidigare har hon bland annat varit presskontakt på Swedbank och på Ungdomsstyrelsen.
– Gör löpsedelstestet. Fatta inga viktiga beslut som ni skulle ha svårt att försvara i media, säger Sara Arborén.Sara ansvarar för Westanders tjänster inom inkluderande kommunikation. Tidigare har hon bland annat varit chef för engagemang och påverkan på Fairtrade Sverige.
– Svara snabbt på kritik i sociala medier. Kraven ökar ju större och mer aktiva ni är, säger Sara Haraldsson.
Du kanske också vill läsa ...
10 tips om kriskommunikation
När företaget eller organisationen utsätts för negativ medial uppmärksamhet är det särskilt viktigt med snabbhet, öppenhet och ansvarstagande.Kurs: Kriskommunikation
Ni bedöms inte bara utifrån den kris som har inträffat, utan minst lika mycket utifrån hur ni hanterar krisen. Vi ger dig effektiva verktyg för kriskommunikation.”Anlita pr-stöd när UG ringer”
Det är rätt av kommuner och myndigheter att anlita en pr-byrå när de utsätts för kritisk mediebevakning, skriver Birger Lycken i en debattartikel i Resume.