Public affairs
Public affairs handlar om att analysera samhällsfrågor och påverka politiska beslut genom lobbying och opinionsbildning. Allt fler företag ser möjligheten att förbättra förutsättningarna för den egna verksamheten genom politisk påverkan och samtidigt bidra till en positiv samhällsutveckling.
En framgångsrik lobbyist tar eget ansvar, ger konkreta förslag på lösningar och söker samarbete med de politiska beslutsfattarna. Nyckeln är att agera lösningsleverantör snarare än kravmaskin.
Vi hjälper våra uppdragsgivare att bli mer fokuserade och proaktiva, bland annat genom konkreta handlingsplaner som omfattar såväl strategi som aktiviteter. Westander tillämpar självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dolda kunder.
Politisk analys
Politisk påverkan
Policyutveckling
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom public affairs
Johannes ansvarar för Westanders tjänster inom public affairs. Tidigare har han bland annat varit kommunalråd i Nyköping och landstingsråd i Sörmland.
– Var proaktiva och ligg steget före. Om nästa steg är en utredning, förbered den åt beslutsfattarna, säger Johannes Krunegård.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Utbildning och skola. Tidigare har hon bland annat jobbat som biträdande presschef i Regeringskansliet.
– Ge positiv respons. Visa uppskattning när politiker driver de frågor ni arbetar med, säger Emma Stark.Erik är specialiserad på public affairs. Tidigare har han varit generalsekreterare för Pliktrådet och ordförande för Sveriges förenade studentkårer.
– Skriv en rapport om er fokusfråga. Lyft fram alla argument som talar för ert förslag, säger Erik Arroy Elvén.Ida är specialiserad på opinionsbildning och public affairs. Tidigare har hon varit ordförande för CUF och ledamot i Centerpartiets partistyrelse.
– Låt budskapet besvara tre frågor: Vad är samhällsproblemet? Vad är lösningen? Vad är det konkreta förslaget?, säger Ida Alterå.Jessica är chef för enheten Westander Klimat och Energi. Aktuell Hållbarhet utsåg henne 2018 till en av de 101 mäktigaste i Hållbarhetssverige.
– Lyft fram allmänintresset. Politiker fattar inte beslut utifrån enskilda företags intressen, säger Jessica Henryson.Linnea ansvarar för Westanders specialistområde Arbetsmarknad. Tidigare har hon bland annat arbetat på organisationen Personal PAC i Chicago.
– Sök samarbete. Visa hur ert förslag kan hjälpa politikerna att leva upp till sina vallöften, säger Linnea Sandström Lange.Maja är chef för enheten Westander Public Affairs. Tidningen Resumé utsåg henne redan 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Kartlägg ställningstaganden. Ta reda på hur olika nyckelaktörer ställer sig i frågan, säger Maja Strisberg.Maja är specialiserad på hållbarhet. Tidigare har hon varit politiskt sakkunnig i Regeringskansliet och hållbarhetsspecialist på White Arkitekter.
– Sätt ett konkret mål. Då blir det lättare för beslutsfattarna att förstå vad ni vill, säger Maja Zachrisson.Rebecka är specialiserad på public affairs. Tidigare har hon bland annat varit organisationsansvarig på Liberalerna i Stockholms län.
– Skapa allianser. Samarbeta med företag och organisationer som stödjer ert förslag, säger Rebecka Kvart.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om lobbying
Lobbying är en viktig del av demokratin. En klok lobbyist tar eget ansvar, ger konkreta förslag på lösningar och söker samarbete med de politiska beslutsfattarna.Kurs: Lobbying
Den som vill påverka politiker behöver kunna presentera konkreta lösningar på olika samhällsproblem. Vi ger dig inspiration, kunskap och konkreta tips.Målgruppsanalys
En målgruppsanalys ger ökad kunskap om era målgruppers behov, önskemål och drivkrafter. Med ökad kännedom blir era budskap mer träffsäkra.