Klimat och energi
Klimatkrisen, samhällets elektrifiering och den gröna industriomställningen innebär en samhällsomvandling som påverkar alla.
Vi på Westander hjälper företag och organisationer att analysera utvecklingen, påverka politiska beslut och opinionsbilda för en snabbare omställning till ett fossilfritt samhälle.
Våra specialister har lång erfarenhet av att arbeta med klimat- och energifrågor. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Delta i debatten
Ett elsystem i balans
Hållbar industri
Klimatledarskap
Landbaserad vindkraft
Public affairs
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom klimat och energi
Jessica är chef för enheten Westander Klimat och Energi. Aktuell Hållbarhet utsåg henne 2018 till en av de 101 mäktigaste i Hållbarhetssverige.
– Bygg förtroende. Visa att ni har värdefull kunskap som behövs för att fatta rätt beslut, säger Jessica Henryson.Andreas är chef för enheten Westander Medierelationer och Kris. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist på Dagens Nyheter och Sveriges Radio.
– Ge förslag på konkreta lösningar som hjälper politikerna att nå sina mål, säger Andreas Rolfer Wrangö.Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap och kriskommunikation. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Visa på bred förankring. Kroka arm med aktörer från olika delar av samhället för att bilda opinion, säger Birger Lycken.Henrik är Westanders medgrundare. Han har utsetts till Årets lobbyist och blivit utnämnd till ”Svensk Mästare i DN Debatt” av SVT:s Mediemagasinet.
– Underlätta jobbet för politikerna. Relevanta siffror, grafer och rapporter stärker lobbyarbetet, säger Henrik Westander.Johannes är chef för enheten Westander Public Affairs. Tidigare har han bland annat varit kommunalråd i Nyköping och landstingsråd i Sörmland.
– Koppla till klimatmålen. Visa varför just ert förslag är viktigt eller effektivt för att nå målen, säger Johannes Krunegård.Jonas är specialiserad på opinionsbildning och hållbarhet. Tidigare har han arbetat i miljörörelsen och varit ordförande för Klimatriksdagen.
– Tala till hjärtat. Ett känslobaserat budskap skapar mer engagemang än hårda fakta, säger Jonas Bane.Kajsa ansvarar för Westanders tjänster inom kommunicera statistik. Tidigare har hon varit pr-ansvarig på TV4 samt arbetat med hållbarhetskommunikation för Systembolaget.
– Visa på bred samhällsnytta. Förklara hur ert förslag också gör luften renare eller är bra för folkhälsan, säger Kajsa Ulfsdotter.Maja ansvarar för Westanders tjänster inom strategi samt för Almedalen. Tidningen Resumé utsåg henne redan 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Motverka apati genom att prata betydligt mer om klimatkrisens lösningar än dess konsekvenser, säger Maja Stridsberg.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om klimatlobbying
Sveriges ambitiösa klimatmål kräver åtgärder i alla delar av samhället. Visa varför just ert förslag är viktigt eller särskilt effektivt för att nå målen.Kurs: Strategisk hållbarhetskommunikation
Företag som kommunicerar kring hållbarhet stärker varumärket, inspirerar andra och driver hållbarhetsarbetet framåt. Vi ger dig handfasta råd.Maxa er klimatkommunikation
Vilka är de bästa tipsen för att kommunicera om klimatet? Och vilka är de vanligaste fallgroparna? Beställ ett inspirationsföredrag med Jonas Bane.