Strategi för nyhetsbrev

En praktiskt användbar strategi för nyhetsbrev sammanfattar bland annat syfte, målgrupp och budskap. Vi delar vår strategi för att inspirera fler företag att skapa fokus och uthållighet i sin kommunikation.

SYFTE
Vårt nyhetsbrev ska stärka Westanders varumärke som pr-partner och arbetsgivare.

NULÄGE
Westander och Gullers är de enda pr-byråerna som fyra år i rad (2022–2025) har varit med på Regis lista över de tio starkaste varumärkena i kommunikationsbranschen. Vi tror att nyhetsbrevet spelar en viktig roll i att upprätthålla och stärka vårt varumärke.

MÅLGRUPP
Våra primära målgrupper är företag som vill engagera sig i samhällsdebatten och samhällsengagerade jobbsökare, inte minst högpresterande småbarnsföräldrar. Sekundära målgrupper är befintliga uppdragsgivare och egna medarbetare.

HUVUDBUDSKAP
Westander vill bidra till ökat samhällsengagemang. Budskapet framförs i tre olika format:

  • Westanders öppna kurser. Här bjuder vi in till kurserna i Pr-skolan.
  • Westanders tre pr-tips. Här delar vi med oss av tips från Pr-handboken och våra andra handböcker.
  • Westander som mötesplats. Här kan vi exempelvis bjuda in till frukostmöten, nätverksluncher eller webbinarier.

Ett underliggande budskap är att vi vill göra pr-verktygen tillgängliga för fler.

UTFORMNING
För att säkerställa att budskapet når fram effektivt följer vi fem principer:

  • Personlig avsändare. En specifik Westanderkollega är alltid avsändare.
  • Enkel formatering. Vi fokuserar på texten och undviker design och bilder.
  • Enbart en nyhet. Vi håller oss till en nyhet för att inte överbelasta mottagaren.
  • Enkel, tydlig och trevlig tonalitet. Vi använder ett språk som är lätt att förstå.
  • Direkt länk. En enkel och tydlig länk underlättar för mottagaren att agera.

MÅL
Vi har tre viktiga mål för vårt nyhetsbrev:

  • Stor räckvidd. Vi ska öka antalet unika mottagare med 10 procent varje år och hitta den optimala utskicksfrekvensen.
  • Hög öppningsfrekvens. Vi ska ha en genomsnittlig öppningsfrekvens över 30 procent.
  • Låg avregistreringsfrekvens. Vi ska ha en genomsnittlig avregistreringsfrekvens under 0,5 procent.

För att undvika ett kortsiktigt säljfokus fokuserar vi inte på klickfrekvens och konverteringsgrad.

UTVÄRDERING
Vi utvärderar våra mål kvartalsvis och jämför med föregående år. Vi sätter samtidigt ett mål för optimal utskicksfrekvens för kommande kvartal. Optimal utskicksfrekvens är den frekvens som bäst uppnår våra tre mål.

AFFÄRSMÅL
Nyhetsbrevet ska stödja våra affärsmål, som att öka kundförfrågningar och jobbansökningar. Westanders tillväxtmål är att fördubbla byråintäkten på sju år, motsvarande en ökning med 10 procent per år.

Vår strategi för nyhetsbrev revideras årligen. Samtliga anställda deltar i revideringen, som leds av företagets vd.

Läs våra 10 tips om nyhetsbrev. Ta del av vår personuppgiftspolicy. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Patrik Westander, 2025-04-15