Varför en handbok i public affairs?
Ord som ”lobbying” och ”public affairs” för ofta tankarna till dolda påverkanskampanjer, stora pengar och snåriga processer. Vi tycker inte att den bilden stämmer.
Allas möjlighet att påverka politikens innehåll är en grundbult i en representativ demokrati. Att privatpersoner, företag och organisationer bidrar till bättre politiska beslut är bra både för dem själva och för samhället i stort.
Ju fler som engagerar sig i samhällsutvecklingen, desto bättre är det för demokratin. När politiker får tillgång till fler perspektiv och ett bredare underlag kan de fatta mer välgrundade beslut. Dessutom tar de företag som vill påverka politiken ofta ett större ansvar för samhällsutvecklingen i stort.
Pr- och pa-byråer som jobbar med påverkan av politiska beslut har ett särskilt ansvar för att respektera och värna om den öppna demokratiska processen. Som public affairs-konsulter vill vi bidra till öppenheten genom att göra verktygen tillgängliga för fler. Därför har vi tagit fram den här handboken.
Handbok i public affairs innehåller 160 av Westanders bästa praktiska tips om hur ni framgångsrikt kan gå från strategi till handling i påverkansarbetet.
Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till ökat samhällsengagemang. Vi tillämpar självpåtagna öppenhetskrav och verkar för en ökad transparens i hela branschen.
Westanders specialister inom public affairs har lång erfarenhet av kvalificerad rådgivning inom politisk analys, policyutveckling och praktiskt påverkansarbete. Vi har särskild kompetens inom en rad olika ämnesområden, allt från klimat, energi och hållbarhet till arbetsmarknad, samhällsbyggnad och digitalisering.
Vi tar bara uppdrag som vi själva sympatiserar med och väljer aktivt att samarbeta med företag som bidrar till en positiv samhällsutveckling. Vår spetskompetens och vårt personliga engagemang ökar nyttan för uppdragsgivaren.
Maja Stridsberg, affärsområdeschef Westander Public Affairs
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.