10 tips om påverkansstrategi

En påverkansstrategi kan beskrivas som övergripande vägval för att nå långsiktiga mål kring politiska beslut. En genomtänkt strategi skapar fokus och uthållighet.

1. Definiera syftet

Klargör varför ni ska arbeta med politisk påverkan. Koppla syftet med påverkansarbetet till verksamhetens övergripande mål och visa hur arbetet skapar affärsnytta.

2. Se över organisationen

Ringa in era styrkor och svagheter som påverkansaktör. Det kan handla om allt från tillgängliga kompetenser till hur ert varumärke uppfattas av beslutsfattare.

3. Analysera opinionen

Gör en analys av opinionsläget och samhällsdebatten kring er fråga. Samarbeta gärna med ett opinionsundersökningsföretag för att kartlägga allmänhetens syn.

4. Kartlägg beslutsläget

Beskriv det aktuella beslutsläget i er fråga. Ta reda på vilka beslutsprocesser som är planerade och utforska vilka politiska initiativ som är tänkbara framöver.

5. Hitta intressenterna

Kartlägg beslutsfattare och andra tongivande intressenter. Gör en bedömning av samtliga aktörers inflytande i frågan samt om de är positivt eller negativt inställda.

6. Sätt ett konkret mål

Prioritera bland möjliga lösningar på det problem ni ser och ta fram ett konkret mål om ett politiskt beslut. Då blir det lättare för politikerna att förstå vad ni vill och för er att jobba fokuserat.

7. Beskriv prioriteringar

Fokusera era resurser där de gör störst skillnad. Tydliggör vilka beslutsfattare och andra intressenter ni har identifierat som viktigast att påverka och vilka ni väljer att prioritera ned.

8. Formulera budskap

Ta fram ett budskap som besvarar följande tre frågor: Vad är samhällsproblemet? Vilken är lösningen? Vad är det konkreta förslaget? Anpassa vid behov budskapet utifrån målgrupp.

9. Agera lösningsleverantör

Ta eget ansvar, föreslå lösningar och sök samarbete i kontakten med politiska beslutsfattare. Fokusera på gemensamma intressen och tydliggör hur ert förslag kan hjälpa politikerna.

10. Gå till handling

Se till att er påverkansstrategi leder till handling genom att inkludera konkreta aktiviteter som tar er närmare målet. Slå fast vad som ska göras, när det ska göras och vem som är ansvarig.