10 tips om påverkansstrategi
En påverkansstrategi kan beskrivas som övergripande vägval för att nå långsiktiga mål kring politiska beslut. En genomtänkt strategi skapar fokus och uthållighet.
1. Definiera syftet
Klargör varför ni ska arbeta med politisk påverkan. Koppla syftet med påverkansarbetet till verksamhetens övergripande mål och visa hur arbetet skapar affärsnytta.
2. Se över organisationen
Ringa in era styrkor och svagheter som påverkansaktör. Det kan handla om allt från tillgängliga kompetenser till hur ert varumärke uppfattas av beslutsfattare.
3. Analysera opinionen
Gör en analys av opinionsläget och samhällsdebatten kring er fråga. Samarbeta gärna med ett opinionsundersökningsföretag för att kartlägga allmänhetens syn.
4. Kartlägg beslutsläget
Beskriv det aktuella beslutsläget i er fråga. Ta reda på vilka beslutsprocesser som är planerade och utforska vilka politiska initiativ som är tänkbara framöver.
5. Hitta intressenterna
Kartlägg beslutsfattare och andra tongivande intressenter. Gör en bedömning av samtliga aktörers inflytande i frågan samt om de är positivt eller negativt inställda.
6. Sätt ett konkret mål
Prioritera bland möjliga lösningar på det problem ni ser och ta fram ett konkret mål om ett politiskt beslut. Då blir det lättare för politikerna att förstå vad ni vill och för er att jobba fokuserat.
7. Beskriv prioriteringar
Fokusera era resurser där de gör störst skillnad. Tydliggör vilka beslutsfattare och andra intressenter ni har identifierat som viktigast att påverka och vilka ni väljer att prioritera ned.
8. Formulera budskap
Ta fram ett budskap som besvarar följande tre frågor: Vad är samhällsproblemet? Vilken är lösningen? Vad är det konkreta förslaget? Anpassa vid behov budskapet utifrån målgrupp.
9. Agera lösningsleverantör
Ta eget ansvar, föreslå lösningar och sök samarbete i kontakten med politiska beslutsfattare. Fokusera på gemensamma intressen och tydliggör hur ert förslag kan hjälpa politikerna.
10. Gå till handling
Se till att er påverkansstrategi leder till handling genom att inkludera konkreta aktiviteter som tar er närmare målet. Slå fast vad som ska göras, när det ska göras och vem som är ansvarig.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.