Tio tips om scrollytelling

Scrollytelling är en berättarteknik som låter användaren scrolla sig vidare och navigera genom en berättelse. En berättande hemsida kan kombinera text, bilder, grafik och statistik med interaktivitet för att skapa en engagerande läsupplevelse.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.

1. Skriv en berättelse

Formulera ett synopsis som i grova drag beskriver berättelsen. Använd dramaturgiska tekniker som karaktärsutveckling, konflikt och klimax för att öka läsarens intresse.

2. Vässa budskapen

Säkerställ att berättelsen har tydliga budskap som bidrar till ert syfte. Låt budskapen återkomma i olika format genom er scrollytell, som citat, infografik och personporträtt.

3. Återanvänd innehåll

Identifiera och integrera tidigare publicerat material. Om ni redan har skapat innehåll om det aktuella ämnet för andra kanaler så återanvänd de delar som visat sig fungera där.

4. Visualisera mera

Fundera i ett tidigt skede på vilka delar av berättelsen som kan göra sig bra som bild eller rörligt material. Visualiseringar uppmuntrar användaren att fortsätta interagera med berättelsen.

5. Gör det interaktivt

Ta fram interaktiva moment som kan engagera användaren och bidra till berättelsen. Använd kartor, diagram eller animeringar som användaren kan påverka i realtid.

6. Uppmana till handling

Avsluta scrollytellen med en uppmaning om att agera som utgår från sidans syfte. Uppmaningen kan vara att läsa en rapport, skriva på en namninsamling eller dela scrollytellen på sociala medier.

7. Uppdatera och återanvänd

Planera för hur ni kan se till att er scrollytell kan leva länge och förbli relevant. Kan ni löpande uppdatera den med nya data, eller återanvända när frågan blir aktuell igen om ett år?

8. Gör en kortversion

Ta fram en kortversion av er scrollytell som kan användas i andra sammanhang. Tänk att den ska kunna skickas som mejlbilaga i kontakt med relevanta kunder och kontakter.

9. Optimera för mobila enheter

Säkerställ att er scrollytelling-upplevelse fungerar oavsett vilken enhet läsaren använder. Med en responsiv design anpassar sig layout och innehåll efter olika skärmstorlekar.

10. Analysera och utvärdera

Utvärdera och analysera hur er målgrupp interagerar med innehållet. Låt insikter från analysen ligga till grund för uppdateringar och förbättringar av framtida berättelser.