Tio tips om Tiktok
Nästan var fjärde svensk, 24 procent, använder Tiktok. Bland 00-talister är det hela 75 procent som använder plattformen. Kanalen passar extra bra för att skapa nära relationer och engagera yngre målgrupper.
Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Amanda Edfeldt om du vill ha fler tips.
1. Anpassa till användarna
Välj ut och fokusera på de delar av ert budskap som är mest relevanta för användare på Tiktok. Kanalen domineras av en lekfull yngre målgrupp.
2. Hitta er nisch
Skapa igenkänning hos mottagaren genom att ha en röd tråd i ert innehåll. Då kan ni också enklare producera mer innehåll vid färre tillfällen och bygga en innehållsbank.
3. Var kort och koncis
Paketera ert budskap med ord och korta fraser snarare än hela meningar. Ni har bara 15 sekunder på er att fånga användarens intresse innan nästa video i flödet spelas upp.
4. Våga experimentera
Ta ut svängarna och bjud på innehåll med glimten i ögat. Tiktok är en lekfull plattform där humoristiska klipp, skratt, reaktioner och minisketcher dominerar.
5. Använd hashtags
Håll koll på vilka relevanta hashtags som är populära just nu och tagga ert innehåll. På Tiktok används hashtags fortfarande flitigt, framför allt som kategorier på sidan upptäck.
6. Kom ihåg ljudet
Följ vilka låtar som trendar just nu och använd dem för att skapa relevans och synlighet. Under sidan upptäck grupperas innehåll efter hashtags, men också efter populär musik.
7. Använd igenkänning
Försök att skapa igenkänning i en vardaglig situation för att få användare att dela din video. Lägg gärna till ett humoristiskt element om det låter sig göras.
8. Dela relevanta hacks
Visa hur just er produkt eller tjänst används bäst eller hur den löser ett vanligt problem. Tipslistor, guider och smarta hacks är enormt populärt på Tiktok.
9. Bjud på er själva
Låt användarna lära känna människorna bakom företaget. Dela gärna roliga saker som händer på er arbetsplats och lyft fram de enskilda medarbetarna.
10. Släpp perfektionen
Dra ner på de stilistiska kraven och fokusera på att väcka engagemang. Tiktok handlar om att skapa nära relationer, inte om att göra reklam för er tjänst eller produkt.
Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.