Tio tips om Tiktok

Nästan var fjärde svensk, 24 procent, använder Tiktok. Bland 00-talister är det hela 75 procent som använder plattformen. Kanalen passar extra bra för att skapa nära relationer och engagera yngre målgrupper.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Amanda Edfeldt om du vill ha fler tips.

1. Anpassa till användarna

Välj ut och fokusera på de delar av ert bud­skap som är mest relevanta för användare på Tiktok. Kanalen domineras av en lekfull yngre målgrupp.

2. Hitta er nisch

Skapa igenkänning hos mottagaren genom att ha en röd tråd i ert innehåll. Då kan ni också enklare producera mer innehåll vid färre till­fällen och bygga en innehållsbank.

3. Var kort och koncis

Paketera ert budskap med ord och korta fra­ser snarare än hela meningar. Ni har bara 15 sekunder på er att fånga användarens intresse innan nästa video i flödet spelas upp.

4. Våga experimentera

Ta ut svängarna och bjud på innehåll med glimten i ögat. Tiktok är en lekfull plattform där humoristiska klipp, skratt, reaktioner och minisketcher dominerar.

5. Använd hashtags

Håll koll på vilka relevanta hashtags som är populära just nu och tagga ert innehåll. På Tiktok används hashtags fortfarande flitigt, framför allt som kategorier på sidan upptäck.

6. Kom ihåg ljudet

Följ vilka låtar som trendar just nu och använd dem för att skapa relevans och synlighet. Under sidan upptäck grupperas innehåll efter hash­tags, men också efter populär musik.

7. Använd igenkänning

Försök att skapa igenkänning i en vardaglig situation för att få användare att dela din video. Lägg gärna till ett humoristiskt element om det låter sig göras.

8. Dela relevanta hacks

Visa hur just er produkt eller tjänst används bäst eller hur den löser ett vanligt problem. Tipslistor, guider och smarta hacks är enormt populärt på Tiktok.

9. Bjud på er själva

Låt användarna lära känna människorna bakom företaget. Dela gärna roliga saker som händer på er arbetsplats och lyft fram de en­skilda medarbetarna.

10. Släpp perfektionen

Dra ner på de stilistiska kraven och fokusera på att väcka engagemang. Tiktok handlar om att skapa nära relationer, inte om att göra re­klam för er tjänst eller produkt.