Tio tips om att stärka arbetsgivarvarumärket digitalt
Digitala kanaler är ett effektivt verktyg för att stärka sitt varumärke som arbetsgivare. Med genomtänkt kommunikation kan ni låta framtida medarbetare lära känna er och dessutom bygga intern stolthet.
Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Synliggör ert engagemang
Använd era digitala kanaler för att kommunicera kring hur ni bidrar till samhällsnytta. När ni visar vad ni brinner för blir ni ännu mer attraktiva arbetsgivare.
2. Lyft fram medarbetare
Låt era anställda dela med sig av tips, berättelser och trendspaningar i företagets kanaler. Det bygger stolthet bland medarbetarna och gör ert företag mer mänskligt och personligt.
3. Visa företagskulturen
Använd sociala medier för att ge en inblick i hur det är att jobba hos er. Dela bilder och filmer som förmedlar känslan på arbetsplatsen och hur en vanlig dag kan se ut.
4. Kommunicera värderingar
Synliggör er värdegrund på hemsidan och posta regelbundet inlägg i sociala medier. Genom att kommunicera vad som är viktigt för er kan ni attrahera personer med samma värderingar.
5. Se över hemsidan
Gör det enkelt för besökaren att läsa mer om hur det är att jobba hos er och vem det är ni söker. Genomtänkt innehåll på era karriärsidor ger ett positivt intryck.
6. Sökordsoptimera
Kartlägg hur ni syns på Google och optimera er webbplats för att öka synligheten ytterligare. En placering högt upp i sökresultaten signalerar trovärdighet.
7. Annonsera i sociala medier
Använd sociala medier för att marknadsföra lediga tjänster mot relevanta målgrupper. Gör det enkelt för mottagaren att snabbt förstå vad jobbet handlar om och vilka kompetenser som krävs.
8. Använd frågor och svar
Sammanställ vanliga frågor från jobbsökare och besvara dem på er hemsida. Var ärliga i svaren och säkerställ att bilden ni ger stämmer överens med verkligheten.
9. Skicka nyhetsbrev
Dela med er av expertkunskap genom nyhetsbrev. Att visa er kompetens stärker varumärket både mot potentiella medarbetare och möjliga kunder.
10. Involvera medarbetare
Efterlys idéer från anställda om hur ni tillsammans kan stärka företagets arbetsgivarvarumärke. Uppmuntra medarbetarna att dela med sig av sin jobbvardag i sociala medier.
Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.