Tio tips om att stärka arbetsgivarvarumärket digitalt

Digitala kanaler är ett effektivt verktyg för att stärka sitt varumärke som arbetsgivare. Med genomtänkt kommunikation kan ni låta framtida medarbetare lära känna er och dessutom bygga intern stolthet.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.

1. Synliggör ert engagemang

Använd era digitala kanaler för att kommuni­cera kring hur ni bidrar till samhällsnytta. När ni visar vad ni brinner för blir ni ännu mer attraktiva arbetsgivare.

2. Lyft fram medarbetare

Låt era anställda dela med sig av tips, berättel­ser och trendspaningar i företagets kanaler. Det bygger stolthet bland medarbetarna och gör ert företag mer mänskligt och personligt.

3. Visa företagskulturen

Använd sociala medier för att ge en inblick i hur det är att jobba hos er. Dela bilder och filmer som förmedlar känslan på arbetsplatsen och hur en vanlig dag kan se ut.

4. Kommunicera värderingar

Synliggör er värdegrund på hemsidan och posta regelbundet inlägg i sociala medier. Genom att kommunicera vad som är viktigt för er kan ni attrahera personer med samma värderingar.

5. Se över hemsidan

Gör det enkelt för besökaren att läsa mer om hur det är att jobba hos er och vem det är ni söker. Genomtänkt innehåll på era karriärsidor ger ett positivt intryck.

6. Sökordsoptimera

Kartlägg hur ni syns på Google och optimera er webbplats för att öka synligheten ytterligare. En placering högt upp i sökresultaten signale­rar trovärdighet.

7. Annonsera i sociala medier

Använd sociala medier för att marknadsföra lediga tjänster mot relevanta målgrupper. Gör det enkelt för mottagaren att snabbt förstå vad jobbet handlar om och vilka kompetenser som krävs.

8. Använd frågor och svar

Sammanställ vanliga frågor från jobbsökare och besvara dem på er hemsida. Var ärliga i svaren och säkerställ att bilden ni ger stämmer överens med verkligheten.

9. Skicka nyhetsbrev

Dela med er av expertkunskap genom nyhets­brev. Att visa er kompetens stärker varumärket både mot potentiella medarbetare och möjliga kunder.

10. Involvera medarbetare

Efterlys idéer från anställda om hur ni till­sammans kan stärka företagets arbetsgivarvarumärke. Uppmuntra medarbetarna att dela med sig av sin jobbvardag i sociala medier.