Tio tips om person-pr i sociala medier

Människor är intresserade av andra människor. Genom att metodiskt profilera dig som talesperson i sociala medier kan du bidra till samhällsdebatten och stärka företagets eller organisationens varumärke.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.

1. Hitta ditt varför

Utgå från dina personliga drivkrafter och verk­samhetens mål för att ringa in dina hjärtefrågor. Ett genuint eget engagemang smittar av sig på mottagaren och gör också att du själv blir mer uthållig.

2. Lär känna dem du vill nå

Gå metodiskt till väga och ta reda på vilka kana­ler personer i din målgrupp använder och vad de är intresserade av. Med en målgruppsanalys i ryggen kan du lättare skapa meningsfull dialog.

3. Välj kanal med omsorg

Fokusera på en plattform som har stor potential att nå din målgrupp och som du samtidigt själv känner dig trygg med. Engagera dig hellre ordentligt i en kanal än halvhjärtat i flera.

4. Var dig själv

Förstärk din personliga ton och låt ditt eget en­gagemang lysa igenom. På så sätt kan du både stärka relationen med mottagaren och väcka känslor som gör att du lättare når igenom bruset.

5. Undanröj hinder

Tänk igenom om något känns svårt eller utmanande med att ta större plats i sociala medier. Involvera andra som bollplank för att reda ut hur du kan hantera eventuella hinder

6. Dela med dig

Bjud på din egen kunskap med fördjupningar, spaningar och länkar till ännu mer kunskap. Sikta på att personerna i din målgrupp ska ha nytta av varje inlägg du publicerar.

7. Interagera mycket

Håll i gång aktuella samtal om dina hjärtefrå­gor genom att interagera mycket med andra nyckelpersoner. Avsätt rejält med tid för att kommentera och dela andras inlägg.

8. Delta i debatten

Kommentera nyhetshändelser och olika poli­tiska förslag i samhällsdebatten. Gör tydliga ställningstaganden och bidra med både ditt perspektiv och egna konstruktiva förslag.

9. Gör ett veckoschema

Avsätt tid för sociala medier varje vecka och förbered gärna en buffert av inlägg med tydliga budskap. Med ett veckoschema blir det lättare att hålla uppe aktiviteten även under intensiva perioder.

10. Jobba tillsammans

Ta hjälp av kollegor för att planera, följa upp och stötta om det bränner till i debatten. Du är ansiktet utåt, men det betyder inte att du måste göra allt på egen hand.