Tio tips om person-pr i sociala medier
Människor är intresserade av andra människor. Genom att metodiskt profilera dig som talesperson i sociala medier kan du bidra till samhällsdebatten och stärka företagets eller organisationens varumärke.
Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Hitta ditt varför
Utgå från dina personliga drivkrafter och verksamhetens mål för att ringa in dina hjärtefrågor. Ett genuint eget engagemang smittar av sig på mottagaren och gör också att du själv blir mer uthållig.
2. Lär känna dem du vill nå
Gå metodiskt till väga och ta reda på vilka kanaler personer i din målgrupp använder och vad de är intresserade av. Med en målgruppsanalys i ryggen kan du lättare skapa meningsfull dialog.
3. Välj kanal med omsorg
Fokusera på en plattform som har stor potential att nå din målgrupp och som du samtidigt själv känner dig trygg med. Engagera dig hellre ordentligt i en kanal än halvhjärtat i flera.
4. Var dig själv
Förstärk din personliga ton och låt ditt eget engagemang lysa igenom. På så sätt kan du både stärka relationen med mottagaren och väcka känslor som gör att du lättare når igenom bruset.
5. Undanröj hinder
Tänk igenom om något känns svårt eller utmanande med att ta större plats i sociala medier. Involvera andra som bollplank för att reda ut hur du kan hantera eventuella hinder
6. Dela med dig
Bjud på din egen kunskap med fördjupningar, spaningar och länkar till ännu mer kunskap. Sikta på att personerna i din målgrupp ska ha nytta av varje inlägg du publicerar.
7. Interagera mycket
Håll i gång aktuella samtal om dina hjärtefrågor genom att interagera mycket med andra nyckelpersoner. Avsätt rejält med tid för att kommentera och dela andras inlägg.
8. Delta i debatten
Kommentera nyhetshändelser och olika politiska förslag i samhällsdebatten. Gör tydliga ställningstaganden och bidra med både ditt perspektiv och egna konstruktiva förslag.
9. Gör ett veckoschema
Avsätt tid för sociala medier varje vecka och förbered gärna en buffert av inlägg med tydliga budskap. Med ett veckoschema blir det lättare att hålla uppe aktiviteten även under intensiva perioder.
10. Jobba tillsammans
Ta hjälp av kollegor för att planera, följa upp och stötta om det bränner till i debatten. Du är ansiktet utåt, men det betyder inte att du måste göra allt på egen hand.
Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.