Tio tips om kritik i sociala medier
Många är oroliga för negativ uppmärksamhet i sociala medier. Men kritik behöver inte leda till en förtroendekris, om ni bemöter den på rätt sätt och svarar snabbt och respektfullt.
Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.
1. Ta kritik på allvar
Visa att ni lyssnar på kritiken och bemöt den respektfullt. Ett vanligt misstag är att underskatta eller förminska kritiken, vilket i stället kan leda till en snöbollseffekt.
2. Bevaka aktivt
Utse ansvariga för att kontinuerligt bevaka era kommentarsfält. Använd omvärldsbevakningsverktyg för att upptäcka kritik som framförs i media eller i andras kanaler.
3. Svara snabbt
Besvara kritiska kommentarer och utspel så snart som möjligt. Människor förväntar sig omedelbara svar i sociala medier, i synnerhet när det framförs allvarlig kritik.
4. Använd frågor och svar
Skapa ett dokument där ni sparar svar på vanliga kritiska frågor. Om samma fråga återkommer kan ni ta reda på hur ni bemött kritiken tidigare, så att ni är konsekventa i era svar.
5. Kvalitetssäkra
Låt alltid minst en annan kollega läsa och tycka till om ert utkast till svar på kritiken. När flera personer har tyckt till är risken mindre att ni svarar defensivt eller på ett okänsligt sätt.
6. Hänvisa till hemsidan
Presentera faktaunderlag på er hemsida, som ni kan länka till från sociala medier. Om kritiken rör en komplex fråga kan ni på så vis erbjuda läsarna möjlighet till mer fakta och fördjupning.
7. Be om ursäkt
Om något har blivit fel, rätta till och be om ursäkt så fort som möjligt. Ju längre ni väntar, desto mer ökar risken för att missnöjet växer och får större spridning.
8. Bli inte en papegoja
Bemöt i möjligaste mån varje person med ett individuellt svar. Om ni svarar exakt samma sak på olika frågor och inlägg så kan ni framstå som oengagerade.
9. Ta fram en policy
Skapa en tydlig policy för hur ni hanterar kritik i sociala medier. Publicera policyn på er hemsida och hänvisa till den när ni behöver radera inlägg eller blockera personer.
10. Mata inte trollen
Undvik att elda på diskussioner med användare som i första hand verkar vara ute efter att provocera. Ofta räcker det i ett sådant läge med ett eller högst två trevliga svar.
Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.