Struktur för en medieträning
När du planerar en medieträning kan du välja en eller flera av följande delar för att anpassa träningen till talespersonens behov. Strukturen är tänkt att öka svårighetsgraden allt eftersom. Sprid hellre delarna över flera tillfällen än att klämma in för mycket åt gången.
1. Välkomstintervju
Inled träningstillfället med att intervjua talespersonen framför kameran. Syftet är att avdramatisera övningstillfället och göra det lättare att stå framför kameran nästa gång. Håll intervjun kort och använd enkla frågor.
2. Mediernas roll & praktiska tips
Hjälp talespersonen att både förstå och respektera mediernas roll. Gå gärna igenom Tio tips om intervjuer tillsammans eller välj på förhand ut de tips som känns mest relevanta.
3. Kroppsspråk & röst
Öva framför kamera med enkla frågor, där du i första hand fokuserar på att hjälpa talespersonen hitta ett kroppsspråk och röstläge som känns stadigt, naturligt och engagerat. Titta på intervjuerna och analysera tillsammans.
4. Skapa & vässa budskap
Gå igenom ert huvudbudskap och eventuella andra budskap från er budskapsplattform. Komplettera vid behov med enkla och tydliga budskap om det ämne ni tränar för just nu. Låt talespersonen säga budskapen högt och vässa formuleringarna.
5. Budskapsleverans
Låt talespersonen prova budskapet i en intervju, helst som svar på första frågan. Uppmuntra talespersonen att återkomma till och fördjupa innehållet i budskapet, utan att upprepa det ordagrant. Följ upp med de följdfrågor du tror skulle komma.
6. Gå igenom svarstekniker
Gå igenom de svarstekniker som du bedömer är till störst hjälp för talespersonen för att kunna nå ut med budskapet. Titta på exempel och prata om förebilder.
7. Nöta svarstekniker
Låt talespersonen repetera svarsteknikerna tills de sitter. Ställ frågor om olika ämnen för att låta talespersonen öva på att brygga över till sitt budskap.
8. Hel intervju
Nu är det dags att genomföra en längre intervju, där du ställer relevanta journalistfrågor och följdfrågor. Påminn talespersonen om att agera som om det vore skarpt läge, trots att det är en övning.
9. Teori: Kris och kritik
Står ni inför en kritisk granskning eller får kritik i media bör ni träna extra på frågor om just detta. Börja med att gå igenom vilka förhållningssätt som bygger förtroende i en krissituation och prata om hur ni kan omsätta dem i praktiken. Hur låter empatin? Vad kan vi vara öppna med? Var går gränsen?
10. Skjutjärnsintervju
Öva på att svara på riktigt tuffa frågor. Använd kamera och filma, så att ni kan se intervjun i efterhand och analysera vad som fungerar och vad som behöver utvecklas. Testa många gånger och var inte mesig – det kommer inte den granskande journalisten att vara. Ställ skarpa följdfrågor och dra kritiska slutsatser av det talespersonen säger.
Påminn talespersonen om att alltid börja i empatin och att svara på så mycket som möjligt. Håll koll så att hon eller han inte börjar spekulera eller mörka.
Efteråt: Sammanfatta vad talespersonen gör bra och vad hon eller han bör tänka på inför en intervju. Skicka återkopplingen till talespersonen i ett mejl så snart som möjligt efter träningen. Använd dokumentationen som utgångspunkt nästa gång ni tränar.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.