Sju intervjuövningar
Ombyte förnöjer. Använd de här övningarna för att träna på specifika scenarier, skapa variation eller ge nya utmaningar till vana talespersoner.
1. Den envisa reportern
Övning där journalisten inte ger sig, utan ställer samma fråga på hundra olika sätt. Talespersonen ska orka behålla energin, ha tålamod och upprepa sitt budskap med ett varierat språk utan att börja improvisera.
2. Inte min expertis
Talespersonen får en fråga om något hon eller han inte alls behärskar, för att öva på att ta sig därifrån med hjälp av budskap och svarstekniker utan att spekulera eller bli otrevlig.
3. Erbjudandet
Telefonintervju där talespersonen får ringa upp reportern för att erbjuda en kommentar om en aktuell debatt eller fråga. Är erbjudandet tillräckligt lockande?
4. Leka reporter
Övning där talespersonen får testa att vara den som ställer frågor, för att avdramatisera situationen och lära sig att se den ur motsatt perspektiv. Uppmuntra talespersonen att fundera över och ställa följdfrågor.
5. Lilla Aktuellt
Träna på att tala så att alla förstår. Reportern kommer från Lilla Aktuellt, uppdraget för talespersonen är att förklara begripligt.
6. Krismeddelandet
En journalist skickar ett sms om en akut händelse och vill ha en kommentar. Skriv ett krisbudskap på tre minuter och ring därefter upp reportern. Öva på att hålla dig till budskapet.
7. Väck björnen
Talespersonen måste självmant ”väcka björnen” och berätta om missförhållanden utöver det reportern frågar om. Övningen syftar till att bli modigare och ta makten över agendan. Testa att inleda svaret på en kritisk fråga med citatet nedan.
”Det du tar upp är allvarligt, vi har också upptäckt att…”
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.