Förbered för kris
Syftet med kriskommunikation är att bygga förtroende hos sina viktigaste intressenter, exempelvis anställda, kunder eller samarbetspartner. Andra viktiga syften kan vara att öka tryggheten eller tilliten.
Det är lätt att hamna i försvarsställning när man blir kritiserad. Men genom att förstå fördelarna med att nå ut på ett förtroendeingivande sätt kan ni minimera skadan av en kris och i vissa fall även gå stärkta ur situationen.
Som medietränare kan du stärka kriskommunikationen genom att coacha talespersoner att ha ett förhållningssätt till medier och kommunikation som bygger på de fyra grundprinciperna empati, öppenhet, ansvarstagande och snabbhet.
1. Empati
Ett empatiskt förhållningssätt innebär att
- alltid börja med att uttrycka empati för enskilda drabbade.
- inte förminska eller relativisera problem.
- acceptera att nya kritiska uppgifter kan vara rätt, även om ni inte känt till dem.
Tips: Använd alltid eller aldrig för att lyfta problemen till en generell nivå: Det är alltid viktigt att … / Vi tycker aldrig det är okej att …
2. Öppenhet
Ett öppet förhållningssätt innebär att
- välkomna granskning och möjligheten att få bemöta kritik.
- informera proaktivt om fel och problem ni känner till, både internt och till omvärlden, även sådant som är tidigare okänt.
- ta kontakt med medier per telefon och mejl när de rapporterar om faktafel.
- upprepa era budskap ofta, även när ni inte har ny information att ge.
- inte spekulera, utan be att få återkomma om fakta saknas eller ni ställs inför nya uppgifter.
- inte undanhålla information.
3. Ansvarstagande
Ett ansvarstagande förhållningssätt innebär att
- redovisa vilka åtgärder ni vidtar för att komma till rätta med problem.
- fråga sig ”Vad i kritiken är rätt?” och bemöta detta, snarare än att fokusera på fel.
4. Snabbhet
Ett snabbt förhållningssätt innebär att
- kommunicera proaktivt för att få möjlighet att beskriva sin syn på problemet.
- vara hjälpsam mot journalister och tillgänglig för intervjuer.
- berätta när ni kan ge mer information.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.