Tio tips om att kontakta redaktioner
Nu när era talespersoner är väl förberedda för intervjuer, är det dags att ge dem chansen att nå ut i media. Att erbjuda er nyhet exklusivt till en utvald reporter eller nyhetsredaktion kan öka chanserna till genomslag avsevärt. Men journalister har ofta ont om tid. Därför är det bra att ta kontakt med nyhetsredaktionen på rätt sätt.
1. Var påläst
Ha koll på vilka reportrar som bevakar era ämnen och följ vad de skriver på sociala medier. På så sätt kan ni kontakta en relevant person direkt och hänvisa till journalistens tidigare rapportering.
2. Lyft luren
Ring hellre än att mejla, förutsatt att ni erbjuder nyheten exklusivt. Ett telefonsamtal skapar förutsättningar för en god kontakt och ger journalisten möjlighet att direkt ställa kompletterande frågor.
3. Gå rakt på sak
Presentera dig kort, fråga om journalisten har tid en minut och gå sedan rakt på kärnan i er nyhet. Med ett enkelt talmanus som stöd kan du snabbt fånga intresset hos den person du kontaktar.
4. Ha materialet färdigt
Förbered nyhetsmaterialet så att du kan mejla över det direkt efter samtalet. Hänvisa till samtalet i mejlet och var tydlig med hur och när ni ska höras igen.
5. Ring i god tid
Ge redaktionen gott om tid att bedöma materialet och göra eget reporterarbete. Det ökar chansen till publicering och ger er också tid att vid behov kontakta fler redaktioner.
6. Låt redaktionen välja dag
Undvik att ställa krav på en viss publiceringstid om ni inte har särskilda skäl. En redaktion som själv kan planera in nyheten är mer benägen att ta emot ett erbjudande om exklusivitet.
7. Gör tydliga överenskommelser
Var noga med vad ni kommer överens om. Risken är annars att ni exempelvis kontaktar en annan redaktion när den första fortfarande tror sig ha ensamrätt.
8. Tjafsa aldrig
Argumentera inte med en journalist som tackar nej till en nyhet, även om ni själva tycker att ni har ett kanonerbjudande. Att skapa goda relationer är ett mål i sig.
9. Gå inte bakom ryggen
Kontakta aldrig en annan journalist på samma nyhetsredaktion om ni har fått nej tack från den första. Det kan försämra relationen och i värsta fall göra en hel redaktion avogt inställd till er.
10. Jobba systematiskt
Gör en lista i prioritetsordning över journalister ni vill kontakta och var beredd att ringa alla. Att en journalist tackar nej till er nyhet behöver inte betyda att den inte håller måttet.
FEM BRA NYHETSVINKLAR
1. Dagsaktuellt
Knyt an till det som händer just nu. Vad pratar folk om?
2. Nya siffror
Belys ett samhällsfenomen med siffror och statistik.
3. Jämförelser
Belys vad som har hänt över tid eller hur ni skiljer er från mängden.
4. Närhet
Lokalpressen är stark i Sverige. Ju fler som berörs desto starkare nyhet.
5. Tyckande
Såga, hylla eller byt perspektiv. Nya infallsvinklar blir ofta bra nyheter.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.