Öppenhetskrav
Lobbying är en viktig del av demokratin. Pr- och pa-byråer som jobbar med lobbying, det vill säga påverkan av politiska beslut, har ett särskilt ansvar för att respektera och värna om den öppna demokratiska processen.
Som pr- och pa-konsulter kan vi bidra till demokratin genom att göra verktygen tillgängliga för fler. Samtidigt kan vi riskera att underminera demokratin om vi accepterar lobbying med dolda kunder.
I dag kan företag och organisationer anlita pr- och pa-konsulter som levererar deras budskap utan att ange vem som har betalat och därmed är den egentliga avsändaren. Den typen av lobbying med dolda kunder kan vilseleda både allmänheten och politikerna.
På Westander tillämpar vi självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dolda kunder. Vi följer tre tydliga och konkreta regler:
berätta vem kunden är
Vi berättar alltid vem som är uppdragsgivare när vi tar kontakt för att informera eller påverka en tredje part, till exempel en journalist eller en beslutsfattare.
öppna för granskning
Vi redovisar alla våra pågående lobbyuppdrag på vår hemsida, för att möjliggöra insyn och medial granskning.
säg nej till trollkampanjer
Vi medverkar inte till trollkampanjer, exempelvis användande av anonyma läsarkommentarer och fejkade eller anonyma konton i sociala medier.
Samtidigt som öppenhetskraven motverkar lobbying med dolda kunder är det viktigt att de värnar om rätten att fritt bilda opinion, ta kontakt med politiker och påverka politiska beslut. Därför berättar vi inte för utomstående om exempelvis enskilda aktiviteter i en specifik lobbykampanj.
Våra självpåtagna öppenhetskrav går precis så långt i balansen mellan öppenhet och integritet som vi bedömer att en branschgemensam självreglering borde gå. Pr-branschens etiska regelverk går tyvärr inte lika långt i sin öppenhet.
Vi ser gärna att riksdagen inför en frivillig uppförandekod för pr- och pa-konsulter för att motverka lobbying med dolda kunder. Vi är övertygade om att det skulle räcka med frivillighet, om initiativet kom från riksdagen.
Westanders självpåtagna öppenhetskrav har diskuterats med samtliga anställda och inkluderats i introduktionen av nyanställda. Alla anställda deltar också i en årlig revidering av öppenhetskraven, som leds av Westanders vd.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.