Mediernas roll
Talespersoner som förstår och respekterar mediernas roll når fram bättre. Påminn om att varje mediekontakt är en chans att stärka relationen med era viktigaste målgrupper.
Ett av mediernas viktigaste uppdrag är att granska att makthavare inte missbrukar sin position. Därför är det naturligt med en övervikt mot granskande nyheter, men det kan också upplevas som orättvist eller överdrivet negativt.
Företag och organisationer har makt och ansvar i förhållande till sina målgrupper, exempelvis kunder, som ska kunna lita på att makten förvaltas väl. Målgrupperna har dock små möjligheter att själva granska makten, därför arbetar journalisten i deras tjänst och fungerar som en förlängning av era målgrupper. Att se journalistens frågor som något ens målgrupp undrar, och inte som kritik från en motståndare, kan göra det enklare att välkomna frågorna.
Den som intervjuas uttalar sig ofta från en maktposition. Genom att diskutera mediernas uppdrag med talespersonerna kan ni locka fram mer tillmötesgående förhållningssätt, där frågorna uppfattas som en möjlighet för er att stärka förtroendet hos målgrupperna.
Diskutera gärna vilka grupper ni har ett maktförhållande till. Fundera över om de personerna är viktiga för er. Påminn talespersonen om att det är de grupperna hon eller han pratar med i intervjun. På så sätt kan det vara lättare att välkomna även kritiska frågor. Om vi vill att våra målgrupper ska lita på oss behöver vi ju svara när de undrar varför vi har agerat på ett särskilt sätt.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.