Tio tips till medietränaren
En skicklig medietränare ger talespersoner trygghet och konkreta verktyg för att hantera intervjuer på sätt som bygger förtroende. Genom att utveckla kompetensen att medieträna internt kan ni undvika att bli beroende av konsulter.
1. Förbered budskap
Ta fram ett tydligt huvudbudskap som tar avstamp i en förändring ni vill se i samhället. Ett bra budskap är lätt att komma ihåg och begripligt för alla.
» Tio tips om budskap
» Fem övningar för att gå genom rutan
2. Prata om öppenhet
Uppmuntra ett öppet förhållningssätt till journalister. Hjälp talespersonen att dels förstå och respektera mediernas roll, dels se intervjun som en möjlighet att föra fram era budskap.
» Mediernas roll
3. Börja med kroppsspråket
Inled träningen med att hjälpa talespersonen att hitta ett behagligt röstläge, lagom tempo och avslappnat kroppsspråk. Inspirera gärna till överdrifter för att prova nya uttryck som sedan kan tonas ned.
» Fem övningar för att gå genom rutan
4. Använd enkla frågor
Ställ enkla och okomplicerade frågor, exempelvis kring vad talespersonen arbetar med och varför det är viktigt. Ofta kan de enkla frågorna vara de svåraste att svara kort och tydligt på.
5. Öva på svarstekniker
Träna på olika tekniker för att föra fram ett budskap redan i svaret på första frågan. Understryk att det är talespersonens intervju lika mycket som journalistens.
» Fem effektiva svarstekniker
6. Ställ följdfrågor
Lyssna aktivt efter vilka frågor en journalist skulle följa upp med utifrån talespersonens svar och träna även på de frågorna. Undvik att fastna i ett förberett frågeformulär.
7. Filma och titta
Spela in intervjuerna vid medieträningen med en kamera eller telefon. Talespersonen får då prova den allra svåraste formen av intervju och ni har möjlighet att titta och utvärdera tillsammans.
8. Kritisera med omsorg
Undvik att ge talespersonen mycket och detaljerad kritik. Leta i stället efter sådant som enkelt kan förbättras och underliggande orsaker till annat som behöver förändras.
» Tio tips om återkoppling
9. Förstärk det positiva
Sikta på att ge talespersonen tre gånger mer beröm än konstruktiv kritik. Vi lär av våra misslyckanden, men framför allt stärks vi av bekräftelse.
10. Medieträna ofta
Träna inför varje intervju och genomför dessutom strukturerade medieträningar ett par gånger per år. Även en rutinerad talesperson behöver öva för att utvecklas.
”Det sägs ofta att politiker är så medietränade numera, att de kör över oss journalister. Stämmer det verkligen? Ja, visst händer det. Men under mina tio år på Agenda har jag ofta blivit förvånad över hur dåligt förberedda ledande politiker kan vara. Och jag är inte säker på att det gagnar tittarna.”
Anna Hedenmo, journalist, P1 Sommar, den 7 augusti 2018
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.