Tjugo tips på innehållskoncept

Innehållskoncept är genomtänkta format som kan engagera era målgrupper. Genom att på förhand ta fram välfungerande koncept att utgå från i kommunikationen blir det lättare för er att både planera och improvisera i digitala kanaler. Här är 20 möjliga innehållskoncept som ni direkt kan börja testa i er digitala kommunikation.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Monica Reinebo om du vill ha fler tips.

1. Visste du att …?

Väck nyfikenhet hos mottagaren genom att ska­pa innehållet utifrån frågan ”Visste du att …?”. Utgå från målgruppernas behov och intresse när ni väljer ämne.

2. Tre tips om …

Var bjussiga mot era följare och dela med er av handfasta tips. Praktiskt användbara tips fung­erar lika bra på webben som i sociala medier och nyhetsbrev.

3. Slå hål på myter

Gör upp med vanliga myter eller missförstånd som finns kring de frågor eller produkter ni arbetar med. Välj i första hand myter med hög igenkänningsfaktor.

4. Bakom kulisserna

Ta med era följare bakom kulisserna på den publika delen av er verksamhet. Bjud på in­blickar och ge möjligheter att lära känna era medarbetare och arbetsplatsen.

5. Guider, diy och hacks

Ta fram och dela konkreta guider som kan ge praktisk hjälp till era följare. Smarta hacks och ”så gör du”-tips är populärare än någonsin och uppskattas av användare i alla åldrar.

6. Historien bakom

Berätta om varför företaget grundades, histo­rien bakom era produkter eller bakgrunden till de frågor som ni driver. Berättelser är ett kraftfullt sätt att stärka ert varumärke.

7. Frågestund

Bjud in följarna till en frågestund i sociala me­dier. Ha gärna ett specifikt tema för er fråge­stund och besvara så många frågor som ni bara kan – även de som är lite obekväma.

8. Återkommande teman

Använd ett tema som återkommer något så när regelbundet över tid. Det kan till exempel vara ”äntligen måndag”, ”veckans tips” eller ”mån­adens spaning”.

9. Intervju med …

Publicera korta intervjuer med talespersoner, medarbetare, kunder eller externa experter. Håll det gärna extra rakt och rappt, exempelvis genom formatet ”tre snabba frågor”.

10. Jämförelser

Sammanfatta likheter och skillnader mel­lan produkter och tjänster som ni vet att er målgrupp ofta jämför. Genom att hjälpa till med en översiktlig jämförelse kan ni göra det lättare för målgruppen att fatta informerade beslut och spara tid.

11. Siffran

Lyft fram statistik, procentsatser eller andra siffror som utgångspunkt för att berätta en historia. Hårda siffror väcker mottagarens ny­fikenhet och skapar intresse för att få veta mer.

12. Goda nyheter

Dela och kommentera positiva nyheter som ni tycker visar på en god samhällsutveckling. Att ni berättar om goda nyheter ger era målgrupper ännu fler anledningar att gilla er.

13. Trendspaningar

Bjud på korta spaningar från er trend-och omvärldsanalys. Hylla gärna både era konkurren­ter och aktörer från helt andra branscher som ni tycker gör bra saker.

14. Time lapse-filmer

Spela in filmer med hög hastighet eller kom­binera flera stillbilder till en sammanhängande film. Time lapse-filmer passar bra för att visa upp ett längre tidsförlopp som till exempel årstidernas skiftningar.

15. Utmaningar

Hitta på roliga utmaningar som är relevanta för er bransch och som era följare eller kunder kan delta i och inspireras av. Det kan till ex­empel handla om en shoppingfri månad, mer vardagsmotion eller att minska matsvinnet.

16. Citat

Dela minnesvärda citat från era talespersoner eller personer i omvärlden med värderingar som ni uppskattar. Ett bra citat kan både visa er ståndpunkt och inspirera mottagaren.

17. Gäster

Bjud in intressanta gäster till er podd eller låt en gästpostare ta över ert konto i sociala medier för en dag eller vecka. Fler perspektiv ger era målgrupper variation och mervärde.

18. Innehåll från användare

Dela vidare innehåll från användare som visar upp när de recenserar eller använder era pro­dukter och tjänster. Den enskilda personen känner sig sedd och uppskattad för sin insats, samtidigt som det är hjälpsamt och har hög trovärdighet gentemot era övriga användare.

19. Quiz

Använd frågesporter för att engagera och utbilda era målgrupper inom relevanta teman. Undvik att ställa frågor om ert företag, då risken finns att det uppfattas som självupptaget.

20. Memes

Ta ut svängarna genom att använda dagsaktuella memes som era målgrupper kan rela­tera till. Här kan ni gärna bjuda på er själva med en portion självdistans och humor.