Tio tips om bildspråk

Många företag saknar ett enhetligt och konsekvent bildspråk. Ett genomtänkt användande av bilder skapar engagemang, gör kommunikationen mer effektiv och stärker varumärket.

Läs mer om vår heldagskurs Varumärkesstrategi och hör gärna av dig till Kajsa Ljungberg om du vill ha fler tips.

1. Utgå från varumärket

Ta avstamp i er varumärkesplattform när ni börjar ta fram bildspråket. Ett bildspråk ska stärka varumärket och bidra till att ni når de övergripande målen för verksamheten.

2. Bestäm bildtonaliteten

Formulera i ord vilka känslor ni vill väcka genom era bildval. Bildtonaliteten ska i hög grad vara förenlig med varumärkets tonalitet så att bilder och texter förmedlar samma sak.

3. Visa ert bästa jag

Använd bilder som visar era främsta styrkor och när ni är som bäst. Bildspråket ska för­medla vad ni erbjuder, vad ni står för och vad som är ert viktigaste budskap.

4. Avsätt resurser

Investera tid och pengar för att skapa ert bild­språk, bygga upp en bildbank och involvera medarbetarna. En fokuserad satsning skapar engagemang och höjer kvaliteten.

5. Använd autentiska bilder

Ta gärna fram bilder på riktiga medarbetare, era produkter och er arbetsplats. Autentiska bilder skapar förtroende och svetsar också samman organisationen runt varumärket.

6. Testa på målgruppen

Fråga era målgrupper vad de känner, tycker och tänker när de ser era bilder. Att be mål­gruppen om ett utifrånperspektiv på era bild­val kan göra kommunikationen mer träffsäker.

7. Skapa bildmallar

Sammanfatta i text hur ert bildspråk ser ut och illustrera med exempelbilder. Med enkla och tydliga bildmallar gör ni bildspråket praktiskt användbart för så många som möjligt.

8. Värna mångfalden

Gör medvetna val kring vilka människor som syns i era bilder och vilka normer som för­stärks. Då kan ni också undvika att befästa stereotyper och klichéer om er bransch.

9. Bygg en bildbank

Skapa en bildbank genom professionella fotograferingar och projektled noga med hjälp av bildtonaliteten och bildmallarna. Komplettera vid behov med utvalda bilder från bildbyråer.

10. Var uthålliga

Håll fast vid bildspråket över tid och utse gär­na en person som är ansvarig för bildbanken och kan förvalta bildspråket. När era bildval blir konsekventa når ert budskap lättare fram.