Tio tips om bildspråk
Många företag saknar ett enhetligt och konsekvent bildspråk. Ett genomtänkt användande av bilder skapar engagemang, gör kommunikationen mer effektiv och stärker varumärket.
Läs mer om vår heldagskurs Varumärkesstrategi och hör gärna av dig till Kajsa Ljungberg om du vill ha fler tips.
1. Utgå från varumärket
Ta avstamp i er varumärkesplattform när ni börjar ta fram bildspråket. Ett bildspråk ska stärka varumärket och bidra till att ni når de övergripande målen för verksamheten.
2. Bestäm bildtonaliteten
Formulera i ord vilka känslor ni vill väcka genom era bildval. Bildtonaliteten ska i hög grad vara förenlig med varumärkets tonalitet så att bilder och texter förmedlar samma sak.
3. Visa ert bästa jag
Använd bilder som visar era främsta styrkor och när ni är som bäst. Bildspråket ska förmedla vad ni erbjuder, vad ni står för och vad som är ert viktigaste budskap.
4. Avsätt resurser
Investera tid och pengar för att skapa ert bildspråk, bygga upp en bildbank och involvera medarbetarna. En fokuserad satsning skapar engagemang och höjer kvaliteten.
5. Använd autentiska bilder
Ta gärna fram bilder på riktiga medarbetare, era produkter och er arbetsplats. Autentiska bilder skapar förtroende och svetsar också samman organisationen runt varumärket.
6. Testa på målgruppen
Fråga era målgrupper vad de känner, tycker och tänker när de ser era bilder. Att be målgruppen om ett utifrånperspektiv på era bildval kan göra kommunikationen mer träffsäker.
7. Skapa bildmallar
Sammanfatta i text hur ert bildspråk ser ut och illustrera med exempelbilder. Med enkla och tydliga bildmallar gör ni bildspråket praktiskt användbart för så många som möjligt.
8. Värna mångfalden
Gör medvetna val kring vilka människor som syns i era bilder och vilka normer som förstärks. Då kan ni också undvika att befästa stereotyper och klichéer om er bransch.
9. Bygg en bildbank
Skapa en bildbank genom professionella fotograferingar och projektled noga med hjälp av bildtonaliteten och bildmallarna. Komplettera vid behov med utvalda bilder från bildbyråer.
10. Var uthålliga
Håll fast vid bildspråket över tid och utse gärna en person som är ansvarig för bildbanken och kan förvalta bildspråket. När era bildval blir konsekventa når ert budskap lättare fram.
Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.