10 tips om påverkansrapporten
Sammanställ en rapport om er fråga, som lyfter fram alla argument som talar för ert förslag. Rapporten är en bas för kunskapsspridning, opinionsbildning och politikerkontakter.
1. Gör förordet slagkraftigt
Inled rapporten med ett förord som både presenterar och slagkraftigt argumenterar för ert förslag. Ha gärna som mål att försöka få texten publicerad som debattartikel.
2. Sammanfatta i punktform
Summera det viktigaste på en sida i punktform. Räkna med att de flesta som tar del av er rapport kommer att nöja sig med att läsa förordet och sammanfattningen.
3. Presentera problem och förslag
Förklara vad samhällsproblemet är och vilken övergripande lösning som behövs. Presentera därefter ert konkreta förslag och beskriv hur det bidrar till lösningen.
4. Underbygg med fakta
Argumentera för er sak genom att använda trovärdiga källor. Ta fram relevanta siffror och fakta som hjälper politikerna att förstå både problemet och nyttan med ert förslag.
5. Håll den kort
Håll texten kort och undvik att den färdiga rapporten blir mer än 15–20 sidor. Skriv tillräckligt långt för att underbygga era argument, men inte på bekostnad av läsbarheten och läsarens tålamod.
6. Gör rapporten snygg
Använd en genomtänkt layout för att skapa legitimitet och locka till läsning. Välskrivna texter, tydlig infografik och relevanta bildval ökar sannolikheten för att ert budskap når fram.
7. Variera formatet
Använd rapporten till att ta fram innehåll som enkelt kan delas i olika kanaler. Det kan vara allt från film och inlägg i sociala medier till en särskild hemsida.
8. Höj nyhetsvärdet
Ladda rapporten med en nyhet för att skapa intresse och uppmärksamhet när den släpps. Det kan exempelvis vara ny statistik, en färsk opinionsundersökning eller ett illustrerande case.
9. Uppdatera kontinuerligt
Uppdatera er rapport löpande med aktuella siffror och intressanta fakta. Rapporten bör hållas ständigt aktuell och vara anpassad till den rådande debatten i er fråga.
10. Ta med rapporten överallt
Bär alltid med dig den senaste versionen av rapporten. Plötsligt står du bredvid en beslutsfattare eller annan relevant aktör som är intresserad av att läsa er rapport.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.