10 tips om opinionsläget
Analysera hur er fråga diskuteras i samhällsdebatten. Det ger en bra utgångspunkt för att formulera genomtänka policyförslag och effektiva budskap.
1. Beställ en opinionsundersökning
Anlita en etablerad aktör som Ipsos, Novus eller Verian för att ta reda på allmänhetens uppfattning i er fråga. En rikstäckande opinionsundersökning kostar mindre än vad många tror.
2. Kartlägg partierna
Ta reda på vilka frågor som lyfts på partistämmor och prata med partiaktiva. De interna diskussionerna kan ge uttryck för opinionstrender som ännu inte går att utläsa i partiprogrammen.
3. Leta på ledarsidorna
Läs vad som skrivs på ledarsidorna. Ledarskribenternas texter kan både fungera som en temperaturmätare för opinionsläget just nu och ge en fingervisning om vart opinionen är på väg.
4. Gå igenom debattsidorna
Sök på relevanta debattsidor för att se hur er fråga diskuteras. Använd resultatet som underlag för att både formulera budskap och kartlägga vilka aktörer som är engagerade i frågan.
5. Bevaka tankesmedjorna
Ta reda på vad tankesmedjorna har för uppfattning i er fråga. De är en viktig del av det politiska landskapet och sticker ofta ut hakan i olika frågor i samhällsdebatten.
6. Analysera artiklar och inslag
Leta i mediedatabaser som Cision eller Retriever för att se hur frågan vinklas i rapporteringen. Glöm inte fördjupande inslag i politiska podcasts och krönikor från politiska kommentatorer.
7. Sök på sociala medier
Följ samhällsdebatten i sociala medier för att förstå vilka åsikter som får störst genomslag. Leta brett i såväl Facebookgrupper som under relevanta hashtags på allt från Tiktok till X.
8. Förstå forskningsläget
Undersök vad forskningen säger om er fråga och om det finns tongivande röster på området. Media ger gärna utrymme åt forskare med expertkunskaper.
9. Använd befintlig statistik
Sammanställ statistik som redan finns kring opinionsläget. Exempel på aktörer som undersöker den allmänna opinionen är SOM-institutet, Ungdomsbarometern och Internetstiftelsen.
10. Spana på trender
Lyft blicken och trendspana för att vidga perspektiven. Fundera över vilken samhällsutveckling och vilka större trender som kan påverka synen på er fråga både på lång och kort sikt.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.