10 tips om intressentanalys

Ta reda på vilka aktörer som är berörda och kan ha inflytande i er fråga. En intressent­analys skapar tydlighet om dels vilka beslutsfattare ni behöver påverka, dels vilka aktörer som är möjliga samarbetspartner eller meningsmotståndare i frågan.

1. Ringa in beslutsfattarna

Identifiera de beslutsfattare som har ansvar för er fråga. Kartlägg också tjänstemän, rådgivare och andra nyckelpersoner kring beslutsfattarna.

2. Lista sakpolitiska talespersoner

Identifiera de sakpolitiska talespersoner som är viktiga för er fråga. Alla partier har talespersoner i olika samhällsfrågor och många av dem sitter i relevanta nämnder eller utskott.

EXEMPEL: Under ”Så fungerar riksdagen” på riksdagens hemsida listas alla utskott. Där går det att se ordförande och tongivande beslutsfattare i er fråga.

3. Kom ihåg tjänstemännen

Hitta de opolitiska tjänstemän som arbetar med frågan. De är experter inom sina områden och hjälper beslutsfattarna med underlag för att förverkliga politiken.

4. Inkludera myndigheter

Ta reda på vilka myndigheter eller förvaltningar som arbetar med er fråga. Eftersom de bidrar med kunskapsunderlag till politikerna är de ofta viktiga aktörer.

5. Identifiera intresseorganisationer

Kartlägg relevanta intresseorganisationer och deras talespersoner. Här kan ni både identifiera viktiga samarbetspartner och hitta potentiella konfliktytor.

6. Hitta opinionsbildarna

Identifiera enskilda personer som kan delta i debatten. Ledarskribenter, influencers, debattörer, företagsledare och forskare kan alla ha stort inflytande i er fråga.

7. Kartlägg brett

Tänk brett när ni kartlägger de myndigheter, organisationer och andra företag som är intressenter i frågan. Även en aktör som hittills inte har visat något intresse för frågan kan bli en viktig framtida allierad.

8. Prioritera aktörer

Gör en bedömning av de olika intressenternas inflytande i frågan. Utgå från om de har stort eller litet inflytande samt om de är positivt eller negativt inställda.

9. Förstå ståndpunkterna

Lägg tid på att verkligen förstå intressenternas olika ståndpunkter och argument. Det hjälper er att både stärka er egen argumentation och hitta möjliga allierade.

10. Uppdatera regelbundet

Gå igenom kartläggningen minst en gång per år. Förutsättningarna att påverka ändras ständigt när nya aktörer kommer till och andra byter position i frågan.