10 tips om intressentanalys
Ta reda på vilka aktörer som är berörda och kan ha inflytande i er fråga. En intressentanalys skapar tydlighet om dels vilka beslutsfattare ni behöver påverka, dels vilka aktörer som är möjliga samarbetspartner eller meningsmotståndare i frågan.
1. Ringa in beslutsfattarna
Identifiera de beslutsfattare som har ansvar för er fråga. Kartlägg också tjänstemän, rådgivare och andra nyckelpersoner kring beslutsfattarna.
2. Lista sakpolitiska talespersoner
Identifiera de sakpolitiska talespersoner som är viktiga för er fråga. Alla partier har talespersoner i olika samhällsfrågor och många av dem sitter i relevanta nämnder eller utskott.
EXEMPEL: Under ”Så fungerar riksdagen” på riksdagens hemsida listas alla utskott. Där går det att se ordförande och tongivande beslutsfattare i er fråga.
3. Kom ihåg tjänstemännen
Hitta de opolitiska tjänstemän som arbetar med frågan. De är experter inom sina områden och hjälper beslutsfattarna med underlag för att förverkliga politiken.
4. Inkludera myndigheter
Ta reda på vilka myndigheter eller förvaltningar som arbetar med er fråga. Eftersom de bidrar med kunskapsunderlag till politikerna är de ofta viktiga aktörer.
5. Identifiera intresseorganisationer
Kartlägg relevanta intresseorganisationer och deras talespersoner. Här kan ni både identifiera viktiga samarbetspartner och hitta potentiella konfliktytor.
6. Hitta opinionsbildarna
Identifiera enskilda personer som kan delta i debatten. Ledarskribenter, influencers, debattörer, företagsledare och forskare kan alla ha stort inflytande i er fråga.
7. Kartlägg brett
Tänk brett när ni kartlägger de myndigheter, organisationer och andra företag som är intressenter i frågan. Även en aktör som hittills inte har visat något intresse för frågan kan bli en viktig framtida allierad.
8. Prioritera aktörer
Gör en bedömning av de olika intressenternas inflytande i frågan. Utgå från om de har stort eller litet inflytande samt om de är positivt eller negativt inställda.
9. Förstå ståndpunkterna
Lägg tid på att verkligen förstå intressenternas olika ståndpunkter och argument. Det hjälper er att både stärka er egen argumentation och hitta möjliga allierade.
10. Uppdatera regelbundet
Gå igenom kartläggningen minst en gång per år. Förutsättningarna att påverka ändras ständigt när nya aktörer kommer till och andra byter position i frågan.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.