10 tips om påverkansbudskap

För att kommunicera framgångsrikt behöver ni ta fram enkla och tydliga budskap. Lägg tid på att ta fram genomtänkta formuleringar som beskriver varför frågan är angelägen och övertygar om fördelarna med ert förslag.

1. Ta fram ett huvudbudskap

Ta fram ett tydligt huvudbudskap som besvarar följande tre frågor: Vad är samhällsproblemet? Vilken är lösningen? Vad är det konkreta förslaget?

2. Peka på problemet

Hitta den problembeskrivning som får frågan att lyfta i samhällsdebatten. Att lösa angelägna samhällsproblem som berör många blir ofta högt prioriterat på den politiska dagordningen.

3. Ge lösningar

Hjälp politikerna genom att vara konstruktiv och tydlig i budskapet. Leverera konkreta förslag i stället för att lägga över ansvaret på politikerna att komma på lösningen.

4. Prata begripligt

Använd ett enkelt och informellt språk utan floskler, buzzwords och fackuttryck. Ju rakare och tydligare ni kan uttrycka er, desto mer begriplig och förtroendeskapande blir er kommunikation.

5. Anpassa efter målgruppen

Lyft fram de argument som är relevanta utifrån de olika partiernas politiska utgångspunkter. Olika partier kan stödja samma förslag men av helt olika anledningar.

6. Koppla till politiska mål

Använd gärna befintliga politiska mål och beslut som hävstång i era budskap. Visa hur ert konkreta förslag hjälper politikerna att nå målen, lösa sina problem eller leva upp till sina vallöften.

7. Tala till hjärta och hjärna

Utgå från fakta, men formulera också en berättelse som väcker känslor och engagerar. Det är viktigt för att både politiker och andra opinionsbildare ska vilja sprida budskapet vidare i sina kanaler.

8. Beskriv konsekvenserna

Ta avstamp i konsekvenserna av ert förslag för att hitta stödargumenten som övertygar. Vilka positiva eller negativa följder får genomförandet eller avsaknaden av ett politiskt beslut i er fråga?

9. Lansera begrepp

Skapa slagkraftiga begrepp eller oneliners som får genomslag i samhällsdebatten. Ofta är de enkla beskrivningarna mest effektiva, exempelvis metaforen ”livspusslet” eller visionen ”Make America ­Great Again”.

10. Förbered svar

Lista vilka frågor ni kan få eller vilka motargument era motståndare har och förbered era svar på tal. Sammanfatta era argument i ett frågor och svar-dokument.