10 tips om motivation
På moderna kunskapsföretag är chefens uppgift inte att motivera, utan att skapa goda förutsättningar för medarbetarnas inre motivation. Rättvisa löner är en hygienfaktor, men få går till jobbet bara för pengarnas skull. I stället är självstyrning, kompetens och samhörighet starka motivationsfaktorer.
Läs mer om Westanders ledarskapsprogram och hör gärna av dig till Birger Lycken om du vill ha fler tips.
1. Skapa tydliga ansvarsförhållanden
Låt medarbetare styra sitt eget arbete genom att varje arbetsuppgift bara har en ansvarig. Otydliga ansvar leder till osäkerhet, stress och konflikter.
2. Visa tillit
Ge stor frihet för medarbetare att själva bestämma hur de ska nå målen för de egna arbetsuppgifterna. Visa även tillit när det gäller medarbetares tidsanvändning och val av arbetsgrupper.
3. Detaljstyr aldrig
Undvik konsekvent att fatta beslut om detaljer i de uppgifter som du har delegerat. Erbjud i stället stödjande coachning, ge mycket återkoppling och betona att det är medarbetaren som bestämmer.
4. Förvänta dig mycket
Visa att du har högt ställda förväntningar genom att delegera uppgifter som går utanför medarbetarens bekvämlighetszon. Det är jobbigt att förlora fotfästet, men också lustfyllt att utvecklas.
5. Bygg en återkopplingskultur
Främja en kultur där alla kollegor både slösar med beröm och ger konstruktiv kritik. Återkoppling bidrar till ständig kompetensutveckling.
6. Främja förändring
Uppmuntra till ständig förnyelse av arbetsmetoder, processer och rutiner. En stark förändringskultur sporrar medarbetare till personlig utveckling.
7. Tillåt misslyckanden
Skapa ett klimat på arbetsplatsen som tillåter misslyckanden. Då blir det lättare att dels våga göra saker annorlunda, dels lära av sina misstag.
8. Betona verksamhetens syfte
Prata mycket om syftet med er verksamhet och hur ni bidrar till samhället. Det är engagerande att känna att man strävar mot ett gemensamt högre mål.
9. Utveckla värdegrunden
Ta fram en värdegrund som tydligt pekar ut vilka värderingar som ska vägleda det dagliga arbetet. Erbjud jobbsökare att bli del av en stark värdegemenskap.
10. Uppmuntra samarbete
Se till att organisering, lönekriterier och andra strukturer främjar samarbete. Effektivt samarbete mellan engagerade kollegor skapar arbetsglädje.
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.