10 tips om kritiskt tänkande
Vi människor är flockdjur och vill i allmänhet passa in i gemenskapen, men om alla tänker lika blir företagets utveckling lidande. Hur kan företagsledningen motverka grupptänkande och uppmuntra kritiskt tänkande på arbetsplatsen?
Läs mer om Westanders ledarskapsprogram och hör gärna av dig till Birger Lycken om du vill ha fler tips.
1. Bejaka förändring
Betona värdet av att ständigt förändra arbetsmetoder, processer och rutiner. Alla medarbetare har ett ansvar för att utveckla verksamheten.
2. Uppmuntra involvering
Inspirera till bred involvering som metod för att skapa ett mångsidigt beslutsunderlag. Be om såväl positiv återkoppling som konstruktiv kritik och egna förslag.
3. Säg nej till nöjdheten
Odla konsekvent attityden att inget är så bra att det inte kan bli lite bättre. Att något har fungerat bra hittills är inte ett argument mot att prova nya idéer.
4. Kritisera ja-sägandet
Ta ofta upp utmaningarna kring grupptänkande och lyft fram riskerna med ett okritiskt ja-sägande. Formulera en norm om att förvänta ifrågasättanden: ”Den avvikande åsikten är en skyldighet, inte en rättighet.”
5. Varna för konsensus
Avråd från ett beslutsfattande som eftersträvar enighet och från ett okritiskt användande av befintliga arbetsmetoder. Lyft fram både risken för felbeslut och utebliven förändringskraft.
6. Uppskatta fritänkaren
Återkoppla positivt till den kollega som agerar motvalls och tänker nytt. Det kan ofta kännas besvärligt att vara den som invänder och framför avvikande uppfattningar.
7. Undvik konflikter
Uppmuntra meningsskiljaktigheter, men undvik genom tydliga ansvar att de leder till konflikter. Acceptera aldrig svepande kritik utan tydlig mottagare eller kritik riktad mot enskilda kollegor bakom ryggen på dem.
8. Fokusera på nya kollegor
Satsa på att inspirera nyanställda och dra nytta av deras utifrånperspektiv. En ny kollega är ofta den mest kompetenta, men minst benägna, personen att utmana grupptänkandet.
9. Värva mångfald
Rekrytera personer med många olika perspektiv och bredd i kunskap, erfarenhet och kompetens. Undvik noga att värva kloner av chefen till ledningsgrupper.
10. Skapa trygghet
Gör en årlig mätning av tilliten medarbetare emellan och använd resultatet för att skapa ökad trygghet på arbetsplatsen. Ju tryggare vi känner oss, desto mer självständiga blir vi.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.