Tio tips om film
Rörligt material är ett format som väcker stort engagemang online och ökar sannolikheten att vi tar till oss budskap och delar dem vidare. Genom att paketera era budskap i enkla filmer kan ni nå fler, väcka känslor och stärka varumärket.
Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Jonas Bane om du vill ha fler tips.
1. Prioritera ett budskap
Avgränsa informationen så mycket som möjligt redan när ni börjar fundera på manus och idé. I snabba flöden som Instagram, Tiktok och Facebook är det särskilt viktigt att fokusera på det som ni helst vill få sagt.
2. Välj en tydlig målgrupp
Utgå från en avgränsad målgrupp när ni planerar utformningen. Målgruppsanpassningen kan bland annat påverka tempo, färgval, copy och bildval.
3. Bestäm syftet
Tänk noga igenom varför ni tar fram videon, om det exempelvis är för att utbilda, opinionsbilda eller sälja en produkt. Ett tydligt syfte hjälper er med avgränsning och struktur.
4. Skriv ett manus
Strukturera och planera er video genom att skriva ett manus. Skrivprocessen tvingar er att tänka igenom bildval, tempo, copy och budskap så att de samspelar.
5. Tänk på dramaturgin
Hjälp tittaren med en tydlig struktur, oavsett klippets längd. En film ska alltid innehålla en början, en mitt och ett slut där de olika delarna leder tittaren till att vilja se mer.
6. Väck intresset tidigt
Lägg tid på en idéprocess där ni tar fram flera olika möjliga anslag i klippet. Den första sekunden är helt avgörande för att ni ska kunna fånga tittarens uppmärksamhet.
7. Använd enkla verktyg
Ta hjälp av lättanvända digitala verktyg för ert filmskapande. Ofta finns det inbyggda textmallar, animationer och förinspelat videomaterial som höjer kvaliteten på materialet.
8. Skapa igenkänning
Använd återkommande färgval, typsnitt och grafik för att göra det lätt att koppla ihop era kommunikationsaktiviteter. Igenkänning stärker budskapet och bygger ert varumärke över tid.
9. Texta alltid
Använd en tydlig textsättning i starten och texta alla repliker. Många som tittar på film i sociala medier vill göra det utan ljud, som därför oftast är avstängt som standard.
10. Fatta er kort
Sträva efter att låta era filmer vara kortare än 30 sekunder. Se tidsbegränsningen som ett hjälpmedel för att formulera ett enkelt och tydligt budskap som behåller tittarens intresse från början till slut.
Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.