Tio tips om film

Rörligt material är ett format som väcker stort engagemang online och ökar sannolikheten att vi tar till oss budskap och delar dem vidare. Genom att paketera era budskap i enkla filmer kan ni nå fler, väcka känslor och stärka varumärket.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Jonas Bane om du vill ha fler tips.

1. Prioritera ett budskap

Avgränsa informationen så mycket som möj­ligt redan när ni börjar fundera på manus och idé. I snabba flöden som Instagram, Tiktok och Facebook är det särskilt viktigt att foku­sera på det som ni helst vill få sagt.

2. Välj en tydlig målgrupp

Utgå från en avgränsad målgrupp när ni pla­nerar utformningen. Målgruppsanpassningen kan bland annat påverka tempo, färgval, copy och bildval.

3. Bestäm syftet

Tänk noga igenom varför ni tar fram videon, om det exempelvis är för att utbilda, opinions­bilda eller sälja en produkt. Ett tydligt syfte hjälper er med avgränsning och struktur.

4. Skriv ett manus

Strukturera och planera er video genom att skriva ett manus. Skrivprocessen tvingar er att tänka igenom bildval, tempo, copy och bud­skap så att de samspelar.

5. Tänk på dramaturgin

Hjälp tittaren med en tydlig struktur, oavsett klippets längd. En film ska alltid innehålla en början, en mitt och ett slut där de olika delarna leder tittaren till att vilja se mer.

6. Väck intresset tidigt

Lägg tid på en idéprocess där ni tar fram flera olika möjliga anslag i klippet. Den första sekunden är helt avgörande för att ni ska kunna fånga tittarens uppmärksamhet.

7. Använd enkla verktyg

Ta hjälp av lättanvända digitala verktyg för ert filmskapande. Ofta finns det inbyggda text­mallar, animationer och förinspelat videomaterial som höjer kvaliteten på materialet.

8. Skapa igenkänning

Använd återkommande färgval, typsnitt och grafik för att göra det lätt att koppla ihop era kommunikationsaktiviteter. Igenkänning stärker budskapet och bygger ert varumärke över tid.

9. Texta alltid

Använd en tydlig textsättning i starten och texta alla repliker. Många som tittar på film i sociala medier vill göra det utan ljud, som därför oftast är avstängt som standard.

10. Fatta er kort

Sträva efter att låta era filmer vara kortare än 30 sekunder. Se tidsbegränsningen som ett hjälp­medel för att formulera ett enkelt och tydligt budskap som behåller tittarens intresse från början till slut.