Tio tips om Facebook

Facebook är fortfarande störst bland svenska internetanvändare och varannan svensk använder plattformen varje dag. Facebook ger flera olika verktyg för att kunna beröra, engagera och interagera med er målgrupp.

Läs mer om vår heldagskurs Digital kanalstrategi och hör gärna av dig till Amanda Edfeldt om du vill ha fler tips.

1. Ta fram en plan

Tänk igenom och ta fram en plan över vad ni vill posta, när och hur ofta. Det kommer att förenkla ert interna arbete, hjälpa er att skapa bättre innehåll och därmed ge er bättre resultat.

2. Utgå från mottagaren

Vänd på kommunikationen och fråga er vad mottagaren skulle vilja veta i stället för vad ni vill säga. Det kommer att skapa högre engage­mang och göra att fler vill följa er.

3. Prioritera rörligt

Skapa gärna så mycket rörligt innehåll som möjligt. Det rörliga materialet drar till sig blickar i flödet, får fler interaktioner och prio­riteras därmed högre upp i det organiska flödet.

4. Texta allt

Komplettera ert rörliga innehåll med textning och grafiska inslag. Genom att texta er film fångar ni även upp de som tittar utan ljud och säkerställer att budskapet tas emot.

5. Använd funktionen evenemang

Skapa evenemang för särskilda händelser, produktsläpp eller nyheter. Ni samlar enkelt de mest intresserade som också kommer att få flera påminnelser under veckan.

6. Tänk nyhetsrubriker

Inled era inlägg med en rubrik som sticker ut och skapar nyfikenhet. Rubriken gör att inläg­get blir mer synligt och användaren får snabbt en uppfattning om vad det handlar om.

7. Uppmuntra till handling

Fundera kring vad ni vill att mottagaren ska göra efter att ha sett ert inlägg. Uppmuntra till handlingen genom att avsluta med en vidare­länkning, uppmaning eller fråga.

8. Uppdatera regelbundet

Se till att ni postar kontinuerligt och schemalägg gärna inläggen på regelbundna tider. Ett uppdaterat flöde signalerar aktivitet och att det finns ett värde i att följa er.

9. Sätt upp mätbara mål

Utgå från vad ni vill få ut av er närvaro på Facebook och sätt upp ett fåtal mätbara mål som kopplar direkt till syftet. Med alltför många mål blir er kommunikation lätt spretig.

10. Engagera i sluten grupp

Skapa en sluten grupp och bjud in de som är mest engagerade i en fråga. Det faktum att gruppen är sluten och består av likasinnade bidrar till ökad aktivitet och högre engagemang.