10 tips om debattartiklar
Debattartikeln är en bra plattform för den som vill delta i samhällsdebatten. Utgå från tre frågor när ni skriver ert debattinlägg:
– Vem vill vi påverka?
– Vad vill vi konkret att någon ska göra?
– Varför är det så viktigt?
1. Använd dagsaktualitet
Koppla ert budskap till ett ämne som är aktuellt. Börja exempelvis artikeln med orden ”I dag…” och knyt an till en ny utredning, en riksdagsdebatt eller en årsdag.
2. Lansera en nyhet
Presentera en rapport, en undersökning eller ny statistik som belyser frågan. Möjligheterna till publicering ökar om det finns en nyhet som kan få uppmärksamhet även i andra medier.
3. Presentera ett förslag
Formulera ett konkret och slagkraftigt förslag på hur ett samhällsproblem kan lösas. Försäkra er om att problemställningen är aktuell, relevant och intresseväckande.
4. Börja med budskapet
Inled artikeln med en rubrik och ingress som tydligt fångar budskapet. En bra ingress sammanfattar artikeln i ett par meningar och presenterar gärna avsändaren.
5. Betona allmänintresset
Argumentera utifrån ett allmänintresse – utan att dölja ert egenintresse – och undvik all egenreklam. Redogör för på vilket sätt frågan berör många och använd gärna konkreta exempel.
6. Belys motsättningar
Tydliggör olika ståndpunkter och ställ gärna någon till svars. Vid ett replikskifte får den person som inleder debatten normalt också skriva en slutreplik.
7. Skriv enkelt
Använd ett språk som är lätt att förstå, med kortfattade meningar och tydliga resonemang. Dela in texten i korta stycken, med budskapet som röd tråd och en tydlig poäng i varje stycke.
8. Bädda för fortsättningen
Sammanfatta till sist ert budskap, uppmana till åtgärder eller ställ någon till svars. Avsluta gärna artikeln med en konkret fråga till exempelvis en minister.
9. Sprid artikeln
Följ upp med ett pressmeddelande så snart debattartikeln publicerats och länka till artikeln i sociala medier. Skicka även länken via mejl till intressenter och pinga personer som berörs av debatten på X.
10. Var beredda att svara
Förbered ett frågor och svar-dokument att ha om journalister ringer. Se eventuella repliker som en inbjudan till att förtydliga budskapet och föra debatten vidare.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.