Tio tips om budskap
För att kommunicera framgångsrikt behöver ni ta fram enkla och tydliga budskap. Genomtänkta formuleringar om vad företaget vill uppnå ökar dessutom engagemanget bland medarbetarna.
1. Våga prioritera
Välj ut ett huvudbudskap som sammanfattar vad ni vill och använd det som en röd tråd i all er kommunikation. Den som försöker få för mycket sagt samtidigt riskerar att bli otydlig.
2. Beskriv samhällsnyttan
Låt budskapet beskriva hur ni bidrar till samhället. Formulera svar på de här tre frågorna: Vad är samhällsproblemet? Vilken är lösningen? Hur bidrar vi till lösningen?
3. Utgå från mottagaren
Försök anta ett utifrånperspektiv och utgå från mottagaren när ni formulerar ert budskap. Berätta gärna varför det ni gör är viktigt för allmänheten eller era målgrupper.
4. Var tydlig och enkel
Formulera ett rakt, tydligt och enkelt budskap som är begripligt för alla. Tänk på att budskapet ska vara både lätt att säga och skriva – då blir det också enkelt för talespersonen att komma ihåg.
5. Ta ställning i debatten
Våga sticka ut hakan och gör ställningstaganden i samhällsdebatten. Det är bättre att ert budskap väcker känslor och skrämmer bort vissa än att det inte berör någon alls.
6. Testa formuleringarna
Finslipa budskapet genom att testa formuleringarna i praktiken. Genomför testintervjuer och prova budskapet i ett pressmeddelande.
7. Förankra budskapet
Uppmuntra alla medarbetare att komma med tankar och synpunkter på budskapet. Genom bred involvering kan ni både vässa formuleringarna och få fler att börja använda dem.
8. Använd exempel
Hitta tydliga exempel, siffror och fakta som stödjer budskapet. Genom att vara konkreta och specifika stärker ni trovärdigheten och gör budskapet enklare att förstå.
9. Formulera delbudskap
Ta fram några få konkreta delbudskap, som tydligt knyter an till huvudbudskapet. Formulera exempelvis specifika budskap för olika delar av verksamheten eller för olika samhällsfrågor.
10. Var uthålliga
Ta varje chans att använda era budskap och orka hålla fast vid dem, även när ni själva tycker att det börjar bli tjatigt. Lyft konsekvent fram budskapen i alla intervjuer, pressmeddelanden och debattartiklar.
Tre kraftfulla budskap
”För att motverka trenden med alltmer stillasittande behöver vi i vuxenvärlden hjälpas åt att ge alla barn tillgång till rolig rörelse på deras villkor.”
Jumpyard
”Alltför många kvinnor har hört sedan de var små att deras manliga motsvarigheter kommer att tjäna mer än dem. Så ska det inte behöva vara. Jämställda löner borde vara en självklarhet.”
ManpowerGroup
”Om vi menar allvar med att skapa ett hållbart samhälle, så måste vi börja använda de råvaror vi redan har – om och om igen.”
Ragn-Sells
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.