Tio tips om budskap

För att kommunicera framgångsrikt behöver ni ta fram enkla och tydliga budskap. Genomtänkta formuleringar om vad företaget vill uppnå ökar dessutom engagemanget bland medarbetarna.

1. Våga prioritera

Välj ut ett huvudbudskap som sammanfattar vad ni vill och använd det som en röd tråd i all er kommunikation. Den som försöker få för mycket sagt samtidigt riskerar att bli otydlig.

2. Beskriv samhällsnyttan

Låt budskapet beskriva hur ni bidrar till samhället. Formulera svar på de här tre frågorna: Vad är samhällsproblemet? Vilken är lösningen? Hur bidrar vi till lösningen?

3. Utgå från mottagaren

Försök anta ett utifrånperspektiv och utgå från mottagaren när ni formulerar ert budskap. Berätta gärna varför det ni gör är viktigt för allmänheten eller era målgrupper.

4. Var tydlig och enkel

Formulera ett rakt, tydligt och enkelt budskap som är begripligt för alla. Tänk på att budskapet ska vara både lätt att säga och skriva – då blir det också enkelt för talespersonen att komma ihåg.

5. Ta ställning i debatten

Våga sticka ut hakan och gör ställningstaganden i samhällsdebatten. Det är bättre att ert budskap väcker känslor och skrämmer bort vissa än att det inte berör någon alls.

6. Testa formuleringarna

Finslipa budskapet genom att testa formuleringarna i praktiken. Genomför testintervjuer och prova budskapet i ett pressmeddelande.

7. Förankra budskapet

Uppmuntra alla medarbetare att komma med tankar och synpunkter på budskapet. Genom bred involvering kan ni både vässa formuleringarna och få fler att börja använda dem.

8. Använd exempel

Hitta tydliga exempel, siffror och fakta som stödjer budskapet. Genom att vara konkreta och specifika stärker ni trovärdigheten och gör budskapet enklare att förstå.

9. Formulera delbudskap

Ta fram några få konkreta delbudskap, som tydligt knyter an till huvudbudskapet. Formulera exempelvis specifika budskap för olika delar av verksamheten eller för olika samhällsfrågor.

10. Var uthålliga

Ta varje chans att använda era budskap och orka hålla fast vid dem, även när ni själva tycker att det börjar bli tjatigt. Lyft konsekvent fram budskapen i alla intervjuer, press­meddelanden och debattartiklar.


Tre kraftfulla budskap

För att motverka trenden med alltmer stillasittande behöver vi i vuxenvärlden hjälpas åt att ge alla barn tillgång till rolig rörelse på deras villkor.
Jumpyard

Alltför många kvinnor har hört sedan de var små att deras manliga motsvarigheter kommer att tjäna mer än dem. Så ska det inte behöva vara. Jämställda löner borde vara en självklarhet.
ManpowerGroup

Om vi menar allvar med att skapa ett hållbart samhälle, så måste vi börja använda de råvaror vi redan har – om och om igen.
Ragn-Sells