10 tips om beslutsläget
Ett effektivt påverkansarbete börjar med en analys av beslutsläget och pågående processer. Det ger dels bättre underlag för att formulera konkreta påverkansmål, dels bättre förståelse för hur och när ni kan påverka.
1. Ringa in beslutsnivån
Undersök på vilken beslutsnivå er fråga avgörs. Fattas beslutet på europeisk, nationell, regional eller kommunal nivå eller på flera av nivåerna?
2. Läs politiska dokument
Gå igenom politiska avtal, förklaringar och överenskommelser. Mycket av en mandatperiods politik avgörs i förhandlingarna mellan de som bildar majoritet.
EXEMPEL: Sedan valet 2022 utgår mycket av regeringens politik från Tidöavtalet. Tidigare har exempelvis januariavtalet varit vägledande.
3. Gå igenom budgeten
Läs igenom relevanta delar av budgeten. Där fastslås den politiska majoritetens prioriteringar tillsammans med beslutsprocesser som påverkar kostnader framöver.
4. Kartlägg pågående processer
Se över vilka beslutsprocesser som pågår eller som precis avslutats. Alla pågående statliga utredningar finns på sou.gov.se.
5. Se över återkommande processer
Ta reda på om er fråga omfattas av en beslutsprocess som återkommer regelbundet. Regleringsbrev beslutas årligen, kommunala översiktsplaner vart fjärde år och EU-kommissionens prioriteringar beslutas vart femte år.
6. Gå igenom partipolitiken
Kartlägg ståndpunkter i partiprogram och uttalanden från partiernas talespersoner. Gör också en bedömning av hur partierna prioriterar att driva frågan.
7. Glöm inte expertorganisationerna
Kom ihåg att kartlägga expertutlåtanden från myndigheter och förvaltningar. Deras rapporter, utvärderingar och remissvar påverkar pågående beslutsprocesser och kan peka på behovet av framtida förändringar.
8. Läs propositionsförteckningen
Gå igenom listan över propositioner som regeringen tänker lämna till riksdagen och leta efter relevanta förslag. Förteckningen släpps i januari och september varje år.
9. Bevaka löpande
Prenumerera på pressutskick och nyhetsmejl för löpande information om beslut som rör er fråga. Då kan ni hitta nya nyckelpersoner, bra tillfällen att påverka och uppslag till nya aktiviteter.
10. Upprätta ett kalendarium
Skriv upp alla relevanta politiska händelser i ett kalendarium. Planera in påverkansaktiviteter att genomföra i samband med dessa händelser.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.