10 tips om att påverka kommuner och regioner
Sveriges 290 kommuner och 21 regioner levererar eller upphandlar en stor del av välfärden, främst vård, skola och omsorg. De politiska beslut som fattas inom sektorn rör nära en fjärdedel av BNP.
1. Lokalanpassa påverkansarbetet
Målgruppsanpassa era metoder och budskap i lokalt och regionalt påverkansarbete. Alla kommuner och regioner är olika, såväl organisatoriskt som politiskt.
2. Börja med förvaltningschefen
Kontakta först och främst förvaltningschefen, innan ni eventuellt lyfter frågan till politisk nivå. Många beslut är delegerade till tjänstemän.
3. Prioritera rätt politikerkontakt
Fokusera era politikerkontakter på den politiskt tillsatta person som arbetar med frågan. Ofta är det en nämndordförande, men i vissa fall kan en politisk sekreterare också vara rätt person.
4. Påverka budgeten
Ta reda på viktiga datum i den lokala budgetprocessen och anpassa ert påverkansarbete därefter. Många beslut påverkar eller kräver en förändring av budgeten.
5. Använd rankningar
Utgå gärna från resultaten i granskningar och nationella rankningar i era kontakter med lokala beslutsfattare. Kommuners och regioners verksamhet granskas ofta och ställs mot varandra.
6. Gör en enkät
Genomför en enkät till alla kommuner eller regioner för att få kunskap och underlag för fortsatta kontakter. Fråga tjänstemän om fakta och politiker om deras åsikter.
7. Satsa på föregångskommuner
Prioritera att få några kommuner eller regioner att fatta beslut i er fråga och bli förebilder för andra. Bred påverkan försvåras av att kommuner och regioner är så många och har så olika förutsättningar.
8. Opinionsbilda i lokalmedia
Kontakta lokalredaktioner med nyhetstips och debattinlägg. Lokala och regionala medier läses av politikerna och har ofta stort inflytande på agendan i kommuner och regioner.
9. Skapa lokala allianser
Hitta lokala företag, organisationer och intressegrupper med samma mål som ni. Undersök möjligheten att göra gemensamma uppvaktningar och aktiviteter.
10. Aktivera oppositionen
Knyt kontakter även med nyckelpersoner inom oppositionspartierna. Oppositionspolitiker letar ofta efter frågor att driva lokalt för att locka väljare i nästa val.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.