10 tips från Built to last
Långsiktigt framgångsrika företag har ett tydligt syfte, starka värderingar och viljan att förändra allt utom företagets kärna. Det är huvudbudskapet i Jim Collins och Jerry I. Porras managementklassiker Built to last.
Läs mer om Westanders ledarskapsprogram och hör gärna av dig till Birger Lycken om du vill ha fler tips.
1. Bygg organisationen
Fokusera ledningsgruppens arbete på att etablera och utveckla en framgångsrik organisation. Det är ett nytänkande företagsbyggande – inte en briljant idé eller ett karismatiskt ledarskap – som är nyckeln till framgång.
2. Tänk yin och yang
Utgå från att ”både och” är möjligt och önskvärt, i stället för att låta er begränsas av upplevda motsättningar. Satsa exempelvis helhjärtat på att både förändra och bevara, frihet och kontroll samt kort och lång sikt.
3. Formulera er kärna
Sätt företagets syfte och kärnvärden på pränt. Företagets kärna handlar dels om ert grundläggande existensberättigande utöver att tjäna pengar, dels om vilka värderingar som ska styra ert dagliga arbete.
4. Fråga varför fem gånger
Formulera företagets syfte genom att först besvara frågan ”Vad är det vi gör på den här arbetsplatsen?”. Ställ er därefter frågan ”Varför är det så viktigt?” fem gånger, eller tills ni har en formulering som kan skapa stolthet.
5. Sätt ett djärvt mål
Formulera ett stort, djärvt och konkret mål, med kapacitet att skapa engagemang och förändringskraft. Se till att målet dels är långt utanför er bekvämlighetszon, dels är helt i linje med företagets syfte och kärnvärden.
6. Bevara kärnan
Bygg en organisation som arbetar hårt och systematiskt för att bevara företagets kärna. Skapa goda förutsättningar för rätt personer att trivas och var samtidigt tydliga med att ni inte är rätt arbetsplats för alla.
7. Testa nytt
Experimentera mycket inom ramen för er kärna, testa ständigt nya arbetsmetoder och behåll det som fungerar. Prata om förändringens egenvärde och se misslyckade experiment som ett bra tillfälle att lära.
8. Rekrytera vd internt
Säkerställ kontinuitet och en smidig övergång av företagets högsta ledning genom intern befordran till vd-posten. Med internrekrytering kan ni både bevara kärnan intakt och effektivt stimulera till förändring av allt annat.
9. Motverka nöjdhet
Skapa mekanismer som motverkar nöjdhet och uppmuntrar till ständig förändring – innan omvärlden kräver det. Eftersträva att alla företagets medarbetare ska vilja göra lite bättre ifrån sig i dag än vad de gjorde i går.
10. Harmonisera verksamheten
Samordna ert strukturkapital utifrån företagets syfte och kärnvärden. Inventera alla aspekter av er verksamhet och ändra på allt som antingen inte är förenligt med er kärna eller motverkar ständig förändring.
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.