Inkluderande kommunikation
Inkluderande kommunikation handlar om göra verksamheten relevant för era prioriterade målgrupper. När er kommunikation speglar mångfalden i samhället bygger ni förtroende, ökar motivationen bland era medarbetare och bidrar till en positiv samhällsutveckling. Samtidigt ökar era chanser att nå ut bredare.
Vi hjälper våra uppdragsgivare att kommunicera inkluderande – bland annat genom att analysera nuvarande kommunikation, kartlägga vilka ni inte når och ta fram strategier för att nå ut på ett sätt som väcker målgruppens engagemang.
Analys
Strategi
Genomförande
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom inkluderande kommunikation
Sara ansvarar för Westanders tjänster inom inkluderande kommunikation. Tidigare har hon bland annat varit chef för engagemang och påverkan på Fairtrade Sverige.
– Ringa in syftet. Slå fast varför det är viktigt för er med inkluderande kommunikation, säger Sara Haraldsson.Amelie ansvarar för Westanders specialistområde Mänskliga rättigheter. Tidigare har hon arbetat med policyutveckling på Kommerskollegium och med rådgivning på Mannheimer Swartling.
– Lär av de bästa. Inspireras av de branschkollegor som har kommit längst i sitt arbete, säger Amelie Kvarnström.Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap och kriskommunikation. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Se över språket. Granska självkritiskt vilka ord ni använder och hur ni tilltalar era målgrupper, säger Birger Lycken.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart mode och textil. Tidigare har hon arbetat som kommunikations- och miljöansvarig på Lövsta Stuteri.
– Utvärdera nuläget. Analysera hur och i vilken grad ni kommunicerar inkluderande i dag, säger Emma Rost.Kajsa ansvarar för Westanders tjänster inom kommunicera statistik. Tidigare har hon varit pr-ansvarig på TV4 samt arbetat med hållbarhetskommunikation för Systembolaget.
– Höj kunskapen internt. Utbilda i frågor som rör både diskriminering och inkludering, säger Kajsa Ulfsdotter.Maja ansvarar för Westanders tjänster inom strategi samt för Almedalen. Tidningen Resumé utsåg henne redan 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Granska bilderna. Kommunicera genom mångfald att inkludering är viktigt för er, säger Maja Stridsberg.Marie ansvarar för Westanders tjänster inom målgruppsanalys. Tidigare har hon bland annat arbetat på Rädda Barnen med företagssamarbeten.
– Våga börja. Låt inte rädsla för kritik hindra en mer inkluderande kommunikation, säger Marie Hemberg.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om inkludering
Inkluderande kommunikation handlar om att göra verksamheten mer relevant för hela er målgrupp. Läs våra konkreta tips.Gå en kurs hos oss
Vässa dig i pr-arbetet genom att gå någon av våra öppna kurser, eller låt oss ta fram en skräddarsydd kurs för ditt företag.Vi som jobbar på Westander
Vi är cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap och marknadsföring.