10 tips om kampanjer
En kampanj handlar om en tidsbegränsad insats för att få människor att engagera sig i en särskild fråga. Med en bra pr-kampanj kan ni sätta fokus på era frågor, engagera era målgrupper och stärka varumärket.
Läs mer om vår heldagskurs Digital strategi och hör gärna av dig till Sonja Nettelbladt om du vill ha fler tips.
1. Börja med syftet
Formulera ett tydligt syfte med kampanjen som är väl förankrat i er kärnverksamhet. Med ett internt engagemang i samhällsfrågan kan kampanjen lättare bli relevant och slagkraftig.
2. Definiera målgruppen
Ringa in de människor som ni tänker har störst potential att bidra till den önskade samhällsförändringen. Genom att prioritera vilka ni vill nå och lära känna er målgrupp kan ni lättare skapa engagemang.
3. Sätt ett mål
Precisera ett mätbart mål för hur ni exempelvis vill påverka målgruppens åsikter. En nollmätning bör följas upp med en förnyad mätning när kampanjen är avslutad.
4. Formulera ett budskap
Slå fast några genomtänkta formuleringar riktade till målgruppen för att uppnå syftet. Budskapet bör utgå från det större samhällsproblemet och utgöra kärnan i all kommunikation.
5. Skapa ett koncept
Formulera en bärande idé som kommunicerar budskapet på ett kreativt sätt och engagerar målgruppen. Budskapet sprids lättare i ett intresseväckande sammanhang.
6. Uppmana till handling
Tänk igenom hur ni vill att målgruppen ska agera och var tydliga med er uppmaning. Även små förändringar av beteenden kan ge ringar på vattnet och få stora effekter.
7. Använd ambassadörer
Engagera opinionsbildare och influencers för att få fart och spridning på kampanjen. Ett första steg kan vara att kartlägga era egna nätverk och våga be människor om hjälp.
8. Välj rätt plattformar
Fokusera på de sociala medier där era viktigaste målgrupper befinner sig. Tiktok är ett bra val om ni vill nå ut till yngre åldersgrupper, medan exempelvis facebook är mer relevant för att nå äldre.
9. Maximera genomslaget
Använd så många kanaler som möjligt för att kommunicera kampanjen. En digital kampanj bör kombineras med opinionsbildning i redaktionella medier och direktkontakt med kunder eller medlemmar.
10. Var uthållig
Satsa hellre på färre och längre kampanjer än på flera korta. Förändring sker sällan över en natt och genom att berätta om nästa steg kan ni hålla engagemanget levande.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.