Kommunicera hållbarhet

Hållbarhetskommunikation stärker varumärket, inspirerar andra och driver hållbarhetsarbetet framåt. Den här kursen ger dig verktygen du behöver.

Att arbeta aktivt med hållbarhetsfrågor är bra för lönsamheten. Allt fler företag bygger också stora delar av sin kommunikation på hållbarhetsarbetet. Vi ger dig konkreta exempel och handfasta tips på hur hållbarhetskommunikation kan bygga ert varumärke, skapa engagemang och göra er till en mer attraktiv arbetsgivare.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med kommunikations- eller hållbarhetsfrågor och vill ha praktiskt användbara verktyg för att kommunicera hållbarhet. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker per telefon en vecka efter kurstillfället.

Kursens innehåll

Varför kommunicera hållbarhet?
  • Vad innebär de förändrade lagkraven och de nya direktiven?
  • Hur stärker hållbarhetskommunikation varumärket?
  • Hur skapar vi trovärdighet i hållbarhetskommunikationen?
Ta fram ett hållbarhetsbudskap
  • Varför ska vi ha ett hållbarhetsbudskap?
  • Hur tar vi fram ett starkt budskap?
  • Hur använder vi hållbarhetsbudskapet?
Kommunicera misslyckande
  • Vilken är vår största risk?
  • Hur bygger vi förtroende genom att kommunicera det som skaver?
  • Vad kan vi lära oss av andra?
Greenwashing och risken att bli tyst
  • Vilka krav och regleringar gäller för hållbarhetskommunikation?
  • Hur undviker vi greenwashing?
  • Hur hanterar vi risken för att bli alltför försiktiga?
Hållbarhet i medier
  • Vilka trender finns i medierna?
  • Hur skapar vi egna nyheter?
  • Hur når vi ut i bruset?