Tio tips om influencers
Den svenska influencerbranschen har sprängt miljardvallen i omsättning. Genom att samarbeta med influencers kan ni nå ut bredare och dessutom få ert budskap framfört av en person som följarna har stort förtroende för.
Läs mer om vår heldagskurs Digital strategi och hör gärna av dig till Amanda Edfeldt om du vill ha fler tips.
1. Bestäm syftet
Börja med att slå fast varför ni ska samarbeta med influencers. Syftet kan vara bredare varumärkeskännedom, opinionsbildning eller ökad förståelse kring en sakfråga.
2. Utgå från målgruppen
Anpassa era influencersamarbeten utifrån ett tydligt val av målgrupp. Bestäm om ni vill använda profiler för att nå ut till nya målgrupper eller stärka relationen med befintliga.
3. Välj utifrån följare
Säkerställ att ert budskap är relevant både för profilen och för profilens följarskara. Det är inte alls ovanligt att följarna tillhör en annan demografisk målgrupp än profilen.
4. Stäm av värderingar
Säkra att era och profilens värderingar stämmer överens genom research och öppen dialog. Det är viktigt för både ert och profilens varumärke att samarbetet är genuint.
5. Ställ krav
Var redan från start tydliga med era krav och riktlinjer kring materialets utformning. Samarbete med influencers är oftast en tjänst ni betalar för och som ni har all rätt att ställa krav på.
6. Avsätt resurser
Se till att ni avsätter tillräcklig budget och resurser för att nå era mål. Att jobba med influencers kräver tid och engagemang från er och de flesta profiler vill ha bra betalt för sina tjänster.
7. Ta hjälp
Använd gärna någon form av nätverk, plattform eller agentur för att hitta och administrera era samarbeten. Det underlättar särskilt om ni vill samarbeta med många mikroinfluencers.
8. Detaljstyr inte
Ge profilen utrymme att förmedla ert budskap med egna ord, bilder och rörligt material. Om ni detaljstyr ökar risken att mottagaren avfärdar innehållet som reklam.
9. Värna om relationerna
Agera professionellt men var inte rädda att vara personliga i era kontakter. Bra relationer leder många gånger till bättre leveranser vad gäller både kvalitet och engagemang.
10. Följ lagar och regler
Ha koll på vad som gäller för reklammärkningar och be profilen märka ert sponsrade innehåll. Smygreklam där sponsorskap inte tydligt framgår kan skada ert varumärke.
Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.