Bra medieträning stärker demokratin
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.
I en intervju är det vanligt att naturliga stressreaktioner slår till och gör svaren otydliga eller defensiva, oavsett om frågorna är kritiska eller inte. Bra medieträning skapar trygghet och hjälper talespersonen att bygga förtroende.
Att bara svara på journalistens fråga kan innebära en missad möjlighet att nå ut med era perspektiv och nyansera debatten, särskilt när frågorna är okritiska. Att däremot ducka en fråga är respektlöst mot läsaren, lyssnaren eller tittaren, det vill säga de personer som journalisten ställer frågan åt. Genom att träna på intervjusituationer ökar chansen att ni både lyckas besvara allmänhetens frågor och förmedla era budskap till viktiga målgrupper.
Tyvärr är det många som avstår från att medieträna helt. Andra övar enbart när de står inför en krisintervju och då alltför ofta med fokus på att ”komma undan”. Detta trots att bästa sättet att bygga förtroende vid kritik är att berätta vad som har gått fel och vilka konkreta åtgärder som ska förhindra att det händer igen. Här behöver många talespersoner både träning och stöd för att våga vara öppna och sårbara.
Om fler talespersoner känner sig trygga med att uttala sig i media och har förmågan att göra det på ett enkelt och tydligt sätt, nyanseras debatten och de som lyssnar får lättare att bilda sig en egen uppfattning.
När många röster hörs blir demokratin helt enkelt starkare.
Andreas Rolfer Wrangö, ansvarig för Westanders tjänster inom medieträning
Julia Högberg, ansvarig för Westanders tjänster inom presentationsteknik
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.