10 tips om hållbarhetsstrategi

En bra hållbarhetsstrategi hjälper er att prioritera
de förändringar som är mest väsentliga för att bidra till en hållbar utveckling. Använd strategin för att förebygga risker, stärka varumärket och skapa nya affärsmöjligheter.

Läs mer om vår heldagskurs Hållbarhetsstrategi och hör gärna av dig till Amelie Kvarnström om du vill ha fler tips.

1. Gör hållbarhet affärskritiskt

Utgå från hur er verksamhet kan bidra till att lösa samhällsutmaningar på ett lönsamt sätt. När utgångspunkten är att kärnverksamheten ska vara hållbar blir frågan affärskritisk.

2. Kartlägg er påverkan

Genomför en dubbel väsentlighetsanalys som kartlägger både verksamhetens påverkan och hur ni påverkas av omvärlden. Fokusera på de områden där ni kan genomföra positiva förändringar.

3. Inkludera brett

Låt analysen omfatta så många som möjligt som påverkar och påverkas av er verksamhet. Det gör strategin mer träffsäker och skapar ökat engagemang.

4. Ta fram en hållbarhetsvision

Skapa riktning genom att formulera er vision om det samhälle ni vill bidra till. När ni vet vart ni vill är det lättare att identifiera vad ni behöver göra för att nå dit.

5. Identifiera fokusområden

Prioritera fokusområden utifrån er analys av risker och möjligheter med verksamheten. Då kan hållbarhetsarbetet minimera negativ påverkan och maximera positiv påverkan.

6. Sätt och följ upp mål

Sätt mål inom era prioriterade fokusområden för hur hållbarhetsarbetet ska ta er mot visionen. Gör målen mätbara, realistiska och tidsatta och följ upp dem regelbundet.

7. Överträffa lagkrav

Sträva efter att göra mer än vad lagen kräver. Aktörer som ställer högre krav på sig själva bygger förtroende för sitt hållbarhetsarbete och utvecklar affären.

8. Gå från globalt till lokalt

Anpassa globala utmaningar och mål till er lokala kontext och verksamhet. Utgå exempelvis från de globala målen för hållbar utveckling i FN:s Agenda 2030.

9. Prioritera en samhällsfråga

Underlätta hållbarhetsarbetet genom att fokusera på en samhällsfråga med tydlig koppling till kärnverksamheten. Det skapar tydlig riktning och vägledning vid målkonflikter.

10. Omvandla utmaningar till möjligheter

Samarbeta med andra i värdekedjan för att vända hållbarhetsutmaningar till affärsmöjligheter. Era största problem kan vara starten på värdefull verksamhetsutveckling.