10 tips om hållbarhetsstrategi
En bra hållbarhetsstrategi hjälper er att prioritera
de förändringar som är mest väsentliga för att bidra till en hållbar utveckling. Använd strategin för att förebygga risker, stärka varumärket och skapa nya affärsmöjligheter.
Läs mer om vår heldagskurs Hållbarhetsstrategi och hör gärna av dig till Amelie Kvarnström om du vill ha fler tips.
1. Gör hållbarhet affärskritiskt
Utgå från hur er verksamhet kan bidra till att lösa samhällsutmaningar på ett lönsamt sätt. När utgångspunkten är att kärnverksamheten ska vara hållbar blir frågan affärskritisk.
2. Kartlägg er påverkan
Genomför en dubbel väsentlighetsanalys som kartlägger både verksamhetens påverkan och hur ni påverkas av omvärlden. Fokusera på de områden där ni kan genomföra positiva förändringar.
3. Inkludera brett
Låt analysen omfatta så många som möjligt som påverkar och påverkas av er verksamhet. Det gör strategin mer träffsäker och skapar ökat engagemang.
4. Ta fram en hållbarhetsvision
Skapa riktning genom att formulera er vision om det samhälle ni vill bidra till. När ni vet vart ni vill är det lättare att identifiera vad ni behöver göra för att nå dit.
5. Identifiera fokusområden
Prioritera fokusområden utifrån er analys av risker och möjligheter med verksamheten. Då kan hållbarhetsarbetet minimera negativ påverkan och maximera positiv påverkan.
6. Sätt och följ upp mål
Sätt mål inom era prioriterade fokusområden för hur hållbarhetsarbetet ska ta er mot visionen. Gör målen mätbara, realistiska och tidsatta och följ upp dem regelbundet.
7. Överträffa lagkrav
Sträva efter att göra mer än vad lagen kräver. Aktörer som ställer högre krav på sig själva bygger förtroende för sitt hållbarhetsarbete och utvecklar affären.
8. Gå från globalt till lokalt
Anpassa globala utmaningar och mål till er lokala kontext och verksamhet. Utgå exempelvis från de globala målen för hållbar utveckling i FN:s Agenda 2030.
9. Prioritera en samhällsfråga
Underlätta hållbarhetsarbetet genom att fokusera på en samhällsfråga med tydlig koppling till kärnverksamheten. Det skapar tydlig riktning och vägledning vid målkonflikter.
10. Omvandla utmaningar till möjligheter
Samarbeta med andra i värdekedjan för att vända hållbarhetsutmaningar till affärsmöjligheter. Era största problem kan vara starten på värdefull verksamhetsutveckling.
Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.